Først med elektrisk Doosan

Rosendal Maskin AS har solgt sine første elektriske Doosan. To entreprenører har bestilt to el-drevne 165 hjulgravere og én el-drevet 300 beltegraver. Sjekk hvem som har bestilt.

ASKIM: Rosendal Maskin AS lanserte i januar en serie elektriske gravemaskiner på det norske markedet. Det har blitt lagt merke til.

– Det er stort fokus på nullutslippsmaskiner. Vårt konsept har vist mye interesse i markedet, sier daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin AS.

Annonse

Tre elektriske Doosan

Selskapet tilbyr tre modeller elektriske maskiner. To av disse er Rosendal og Doosan foreløpig helt alene om:

En 17 tonns el-hjulgraver DX165W-5 og en 30 tonns el-beltegraver DX300LC-7. I tillegg har de en to tonns el-minigraver DX19.

Rosendal Maskin og Doosan har valgt et noe annerledes batterikonsept enn de som har kommet ut med el-gravere til nå. Nemlig utskiftbare batterier.

– Vi er alene i markedet med å tilby løsning med utskiftbare batterier. Batteriene kan løftes ut av maskinen og lades separat på ekstern ladestasjon, sier Høgaas.

Lade mens du kjører

Med en slik løsning kan man kjøre med ett batteri i maskinen, og lade et annet batteri eksternt. Omtrent som med batteridrillen når du monterer terrasse hjemme eller på hytta.

Doosan DX300. Elektrisk 30 tonns beltegraver med utskiftbare batterier.

Doosan 17 tonns el-hjulgraver.

Hvert batteri har en egen klimakontroll, som holder en jevn temperatur i batteriet, for å optimalisere lading og forbruk.

Rosendal Maskin AS venter de første maskinene i august, og ser fram til å få de i drift på det norske markedet utover høsten.

Pål Nordhagen AS var den første kunden som skrev intensjonsavtale om kjøp av elektrisk Doosan.

– Da jeg ble klar over konseptet med elektrisk gravemaskin, og spesielt hjulmaskin, var jeg raskt på plass hos Rosendal Maskin, sier Pål Nordhagen i pressemeldingen fra Rosendal Maskin.

El-hjulgraver på VA-jobber i Oslo

Pål Nordhagen har mange oppdrag med hjulmaskin, hovedsakelig i Oslo med vann og avløpsprosjekter. Nordhagen ser viktigheten av å være tidlig ute i markedet, for å kunne være en attraktiv leverandør av gravetjenester i Oslo.

– En fleksibel elektrisk hjulmaskin er den optimale maskinen for oss. Med det fokuset Oslo kommune har på nullutslipp, hvor anbud blir vektet høyt på miljø, og krever nullutslippsmaskiner, må man henge med og være tidlig ute, sier han.

Han opplever likevel at teori og praksis ikke henger helt sammen. I praksis mener han det har vært for lett å få anbud i Oslo Kommune kun med fossile maskiner, og at lav pris «vinner over miljøet». Han ser nå en bedring på dette.

–Jeg håper oppdragsgiverne vil verdsette nullutslippsmaskinene, ved at anbudsprisene står i forhold til investeringen, sier han.

Becker bestilte hjulgraver og 30-tonner

Becker Entreprenør AS var nummer to til å signere bestilling på elektrisk Doosan hos Rosendal Maskin. Selskapet har siden 2017 hatt en strategi om å satse på å være en bærekraftig leverandør av bygg- og anleggstjenester.

– Vi prøver nye metoder, tester ny miljøvennlig teknologi, og investerer for å nå målet om en utslippsfri bygg- og anleggsbransje. Reduksjon av utslipp i maskinparken er en sentral del i vår strategi, sier daglig leder Line Becker er daglig leder i Becker Entreprenør i pressemeldingen fra Rosendal.

Hun ønsker at selskapet skal ta sin del av miljøansvaret, og har sterke ambisjoner om å være innovative. Becker Entreprenør har i dag flere elektriske maskiner i drift.

– Dette er framtiden. Norge har klare mål om nullutslipp. Da må man ta de signalene, og være med på utviklingen, sier Line Becker.

Hans Erik Becker ble raskt interessert i konseptet fra Doosan, med stor batterikapasitet og løsningen med utskiftbare batterier. Sammen med selger Henning Sagholen ble Becker enige om en intensjonsavtale på den første Doosan DX300LC-7 elektriske beltegraveren, i tillegg til en elektrisk hjulmaskin.

– Jeg har tro på konseptet, og tror disse maskinene vil passe godt inn i vår elektriske maskinpark, sier Hans Erik Becker.

Ekstra batteri

Becker har utstyrt maskinene med ekstra batterier, for å være fleksibel. Selskapet vil dermed i prinsippet kunne bruke maskinene kontinuerlig.

Batterimodul på Doosan el-graver.

– Vi må lage et logistikkopplegg slik at vi effektivt kan skifte batterier. Da har vi alltid har et ladet batteri tilgjengelig, sier Hans Erik.

Rosendal Maskin har til nå solgt 10 elektriske maskiner for levering i 2021. Maskinene bygges om til el-drift hos den nederlandske Doosan-importøren Staad. Maskinene koster i el-versjon ca tre ganger så mye som tilsvarende maskin i konvensjonell dieseldrevet versjon, før eventuell investeringsstøtte fra Enova.