Doosan-importør Rosendal Maskin hiver seg på det utslippsfrie toget. Tilbyr el-ombygging av minigraver, 17 tonns hjulgraver og 30 tonns beltegraver. Én ting skiller dem fra «alle» andre el-maskiner.
– Anleggsbransjen er i endring. Det kommer økende krav til fossilfrie anleggsplasser og elektrifisering av anleggsmaskiner.
Det sier daglig leder Tor Anders Høgaas i Rosendal Maskin AS, importør av JCB og Doosan anleggsmaskiner, i en pressemelding om at selskapet nå skal levere elektriske Doosan maskiner.
Høgaas mener regjeringens handlingsplan om fossilfrie anleggsplasser innen 2025 viser at myndighetene satser på dette.
Norge går foran
– Norge er et foregangsland som er med på å drive denne utviklingen fremover. Vi opplever at det på verdensbasis ikke er det samme fokus. Det gjør at produsentene av maskiner ennå ikke har det fokuset, med elektriske anleggsmaskiner klare for serieproduksjon, sier han.
JCB var en av produsentene som var tidlig ute med elektrisk gravemaskin, og har hatt en ett tonns minigraver tilgjengelig siden 2019. Siden har JCB lansert flere andre mindre maskiner, og nylig en elektrisk elektrisk teleskoplaster som løfter seks meter høyt og 2,5 tonn tungt.
– Som de fleste andre produsenter starter JCB med de minste maskinene for å lære seg teknologien. Deretter lanseres større maskiner etter hvert, sier han.
Nå vil han at selskapets andre merke – Doosan – skal få opp farta. Produsenten har ikke selv lansert noen elektrisk drivlinje ennå, men Tor Anders Høgaas regner med at det kommer.
Elektriske Doosan
Imens vil han være med på å drive dette, og vil være med i det elektriske markedet på et tidlig stadium.
Nå tilbyr Rosendal Maskin en liten serie elektriske gravemaskiner. I første omgang med disse modellene:
- Doosan DX 19, 2 tonn minigraver
- Doosan DX 165W-5, 17 tonn korthekk hjulgraver
- Doosan DX 300 LC-7, 30 tonn beltegraver
Rosendal Maskin har gjort avtale med Staad BV, importør av Doosan i Nederland, om å selge deres ombygde maskiner. De bygger om standard Doosan maskiner om fra dieseldrift til helektriske ladbare maskiner.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
– Dette et meget spennende konsept. Vi tror norske kunder vil se det som et godt alternativ til hva som finnes på markedet, sier han.
Minigraveren DX 19 har en fast batteripakke på 32 kW, og 15 kW elektromotor. Batterikapasiteten oppgis til hele 12 timer ved normal drift, og en ladetid på fem timer.
Utskiftbar batteripakke
Korthekk hjulgraveren DX165W-5 på 17 tonn går inn i et segment den får nesten for seg selv, ettersom det finnes svært få elektriske hjulmaskiner på markedet. Atlas er den eneste konkurrenten vi kjenner til.
El-hjulgraveren Doosan DX165W-5 drives av en elektromotor på 102 kW, som får energien sin fra to batteripakker med netto effekt 130 kWh. Rekkevidden oppgis til åtte timer med middels belastning.
Det unike med denne maskinen, er at batteripakkene kan løftes ut av maskinen, og lades separat. Man kan da kjøre med ett batteri i maskinen, og lade ett batteri eksternt. Ladetid er tre timer pr batteri, med tilgang på 63A 400V. I tillegg finnes det lader på maskinen, der man kan lade begge batteriene over natten. Maskin og hvert av batteriene er utstyrt med CCS ladekontakt, samme løsning som de fleste elbiler bruker i dag.
Åtte timer ved middels belastning
Beltegraveren DX300LC-7 på 30 tonn, har samme ladekonsept som hjulmaskinen, men med tre batteripakker på hver 130 kW netto effekt. Elektromotoren er på 145 kW, og rekkevidde oppgis også her til åtte timer ved middels belastning.
Tor Anders Høgaas i Rosendal er svært spent på mottakelsen av konseptet Rosendal Maskin AS nå lanserer på det norske markedet.
– Konseptet er nytenkende og gir en større fleksibilitet enn maskiner med fastmonterte batterier. Dette gir muligheter til å benytte elektrisk gravemaskin også der det ikke er infrastruktur for lading. Med denne løsningen kan man kjøre med ett batteri i maskin, og ha det andre på ekstern lading, dette vil gi en løsning der man i teorien kan kjøre kontinuerlig, sier han.
Kan levere maskiner
Rosendal Maskin AS har allerede solgt den første maskinen, og jobber konkret med flere andre aktører som ser dette som et spennende konsept.
– Vi har spesielt tro på at hjulmaskinen skal bli godt mottatt i markedet. Produksjonen er begrenset, men vi har sikret oss et antall produksjonsplasser dette året, sier han.
Ombyggingen til batteridrift gjør maskinen betydelig dyrere enn en standard dieselmaskkin. Man kan søke støtte fra Enova på denne typen elektriske maskiner, som vil gjøre investeringen mer attraktiv.
– Det er også viktig å merke seg at driftskostnadene er vesentlig lavere. Energikostnaden pr. time vil være omtrent en tredjedel av kostnaden for en dieselmotor, sier Rosendal-sjef Tor Anders Høgaas.