Sandvik: Første 18 tonns tunnellaster på batteri

Den laster 18 tonn, men er ikke større enn at den har god plass i en T5-tunnel. Sandvik lanserer nå LH518B, en grunnleggende batteri-elektrisk tunnellaster. Batteripakken skiftes uten å forlate hytta.

Sandvik presenterer nå internasjonalt sin nye batteri-elektriske laster, den 18-tonn tunge LH518B.

– Den helt nye lasteren er et resultat av Sandvik tekniske ekspertise tiår kombinert med Artisan Vehicles drivlinjeteknologi og batterisystemekspertise.

Annonse

Det sier Sandvik i en pressemelding om nyheten.

Gruvemaskin

Kompakt størrelse og 18 tonns lastekapasitet i Sandvik LH518B.

Dette er – som du nok utmerket godt ser ut av bildene – en laster beregnet på gruver. Det er nok ikke så borte vekk å bruke dem i tunnel heller.

LH518B fra Sandvik er konstruert i sin helhet rundt Artisan batterisystem og elektriske drivlinje for å utnytte batteriteknologiens muligheter optimalt. Sandvik-konsernet kjøpte den amerikanske batterimaskinprodusenten i 2019.

Her snakker vi grunnleggende batterielektrisk utstyr, ikke maskiner der dieselmotoren er hivd ut og erstattet med batteripakker og el-motor.

Batteripakke hektet bakpå

– Det var ikke nok å bytte ut noen komponenter eller justere bare en del av utstyret. Ingeniørene måtte bygge om hele maskinen, sier Sandvik i pressemeldingen.

Ta batteripakken, for eksempel. Den er hektet bakpå maskinen, og fungerer som både energilager og motvekt.

Litt ettersom hvordan infrastrukturen på anlegget er lagt opp kan maskinfører enten lade batteriet på maskinen, eller bare skifte hele batteripakken når den nærmer seg tom. I så fall trenger hen ikke en gang gå ut av maskinen. Tom batteripakke kan skiftes ut med en nyladet, uten å forlate. Ingen kran eller gaffeltruck trengs til det. Det sørger den patenterte AutoSwap-funksjonen for.

Kompakt og sterk

Den nye batteri-elektriske lasteren LH518B stiller med usedvanlig kapasitet for sin størrelse. Lastekapasiteten er på gode 18 tonn. Men maskinen er konstruert slik at den får plass i en tunnel bare 4,5 x 4,5 meter.

– I tillegg til et innovativt bom- og skuffsystem har LH518B uavhengige fremre og bakre drivlinjer. Det muliggjør høy nyttelastkapasitet med lav samlet høyde, opplyser Sandvik.

På motorsiden er det derimot alt annet enn smått. LH518B utstyrt med tre permanentmagnetmotorer på 2000 Nm – hver. Ingen momentomformer, ingen girkasse og ingen motor som må opp turtall. Og heller ingen utslippsbegrensninger som setter tak på installert effekt.

–  De aller kraftigste motorene kan derfor brukes under jorden. Dermed er denne lasteren rask og smidig, sies det.

Batteribytte

LH518B er utstyrt med AutoSwap, et patentert system for automatisk bytte av Artisan batteripakke.

Batteribytte går raskt og enkelt nesten uten manuell håndtering: Det tar cirka seks minutter å bytte batteriet, og det kan gjøres i en passeringslomme eller gammelt lagringsområde. Traverskran eller annen ekstern infrastruktur trengs ikke.

– Den helt nye AutoConnect-funksjonen som for første gang er tilgjengelig på LH518B, gjør det enda enklere og raskere å bytte batteri ved automatisk til- og frakobling av batteripakken til maskinen. Bortsett fra til- og frakobling av laderen trenger ikke føreren å forlate førerhytta. Byttet går derfor raskere, enklere og tryggere, sier Sandvik.

Den rent batteridrevne lasteren bidrar til å redusere varme og utslipp under jorden, slik at gruver kan nå sine bærekraftsmål og oppnå lavere ventilasjonskostnader. Batteripakken er basert på litiumjernfosfatkjemi (LiFePO4) og er spesialutviklet for underjordisk bruk.