Snart kommer Mercedes-Benz X 350d, med klassens største motor og en fullblods Mercedes drivlinje.
Mercedes-Benz har gått inn i pickup-klassen med brask, bram og store ambisjoner om å konkurrere i toppen av klassen. Der oppe finner vi blant annet storselgeren Amarok, som i siste generasjon er sterkest i klassen – om vi ser bort fra US-pickuper – med en V6 motor på 224 hk.
Ikke sterk nok
X 250d når ikke helt opp til den, med med sine 190 hk. Vel, det blir det snart en forandring på. På den internasjonale bilutstillingen i Geneve har Mercedes-Benz nå fortalt mer om den kommende toppversjonen i X-klasse: X 350d.
Den kommer med en tre liters V6 turbodiesel på 258 hk. Maks dreiemoment er på 550 Nm, i området 1400-3200 o/min.
Det er samme moment som VWs største V6-er i Amarok produserer. X 350d oppgis til å akse null til hundre på 7,9 sekunder, og ha en toppfart på 205 km/t, for de som har det så travelt.
7G og 4Matic
Resten av drivlinja skiller seg også godt fra «Nissan-pakken» i X250d. Her er det nemlig Mercedes-Benz sin egen syv trinns automatkasse 7G-Tronic Plus som råder grunnen. Her er det blant annet mulig å skifte gir manuelt med «padler» på rattet, som kan være ganske praktisk f.eks ved mye nedoverkjøring eller for de som liker å bremse med girene inn mot kryss og hindringer.
Der de to første i X-klasse kommer med manuell innkoblingsbar 4×4 kommer X 350d med Mercedes-Benz sitt eget 4Matic system, velkjent fra andre MB-modeller og med permanent 4×4 som standard.
Kjøreprogrammer
En senterdifferensial fordeler kraften mellom for- og bakaksel med en fast fordeling 40:60 prosent. Her kan fører velge mellom kjøreprogrammer for komfort, økonomi, sport, manuell og offroad.
Bilen har i tillegg tre ulike valgmuligheter for 4×4-systemet:
- 4MAT for normal kjøring på vei,
- 4H for økt trekkraft
- 4L med reduksjonsgiring for krevende kjøring, spesielt i terreng. Diffsperre bak hjelper ytterligere når føret drar seg til.
MB X 350d introduseres til Norge til høsten. Da kommer også norske priser