Doosan ut med ny 23 tonns hjullaster i klassen «lett pukkverksmaskin». DL420 CVT har en ny, variabel kraftoverføring og mindre motor. Sparer 15 prosent diesel.
På Doosans sentrale europeiske logistikklager står det nå en ny hjullaster som markerer en betydelig nyhet for Doosan. DL420CVT heter den. Observante og/eller Doosan-kjente lesere vil kanskje stusse: DL420? Den er da ikke ny…?
Mindre motor
– Nei, det stemmer. Vi har fremdeles den «vanlige» DL420. Den har en 13 liters Scania rekkesekser med fem trinns kasse og lockup. Den nye CVT-versjonen har derimot en mindre, ni liters Scania motor med fem sylindre.
Det sier Anders Nordli, produktspesialist på hjullastere hos importøren Rosendal Maskin AS.
Årsaken til at den nye DL420CVT har fått mindre motor sitter mellom motoren og akslingene. Den har nemlig fått en ny kraftoverføring: Continously Variable Transmission. CVT, ja.
Kombinerer hydrostatisk og mekanisk
– En hydraulisk motor kombinert med en hydraulisk pumpe. Gir en glatt og kontinuerlig variasjon i farten. CVT-designet kombinerer fordelene med mekanisk og hydrostatisk kraftoverføring i samme maskin. Maskinen går hydrostatisk i lave hastigheter, og skifter automatisk til mekanisk i høyere hastighet, sier Doosan i en pressemelding.
– Det er samme type variosystem som på Fendt traktorer. Dette er første gang vi ser det på Doosan hjullastere. Det kan bli flere , mener Anders Nordli.
Ved å kombinere mekanisk og hydrostatisk drift skal den nye hjullasteren kunne bære tung last i lave hastigheter, men også få god fart på seg under transport. Hydrostatisk drift i lave hastigheter og med tung last skal være gunstig for drivstofføkonomien i maskinen.
Pukkverksmaskin
Om du synes det høres ut som en pukkverksmaskin, så har du helt rett i det.
– Ja, 420 er en mindre pukkverksmaskin. Hvis markedet viser at dette er interessant, så vil nok CVT-systemet komme på flere, sier Nordli.
420 har i utgangspunktet en driftsvekt på 23 tonn, men vil være nærliggende å kjøres med utstyr som øker vekten. F.eks med HK-feste og/eller en stor skuffe og tilhørende ekstra motvekt.
Doosan opplyser at DL420CVT kan kjøres med maksimalt 4,2 kubikkmeters skuffe.
Spare diesel
Hovedpoenget med CVT-systemet er å spare diesel. Doosan hevder selv at CVT-versjonen bruker 15 prosent mindre diesel enn sin broder med større motor. Èn sylinder, fire liters slagvolum og X antall kW mindre må nødvendigvis bruke mindre diesel.
Nøkkelen til denne besparelsen ligger altså i CVT-systemet, som automatisk skifter mellom hydrostatisk drift i lave hastigheter og mekanisk når det går fortere.
Motoren er naturligvis optimalisert i forbruk og renseteknologi. Dessuten har den en ny, automatisk tomgangsfunksjon. Denne senker turtallet fra 950 til 750 o/min når det har gått ti sekunder uten at føreren har rørt ratt, spaker eller pedaler. F.eks. når maskinen står og venter på neste bil som skal lastes.
Graving og kjøring
Nye Doosan DL420CVT har fått to nye bruksinnstillinger, i tillegg til «Normal» og «Economy».
- Den ene kalles «Digging mode». Den kan aktiveres i hastighet under 3 km/t, med innstillinger som gjør at maskinen produserer mest mulig moment og kraft til å bryte seg inn i haugen.
- Den andre kalles «Drive Mode», og er en automatisk kjøremodus som aktiveres for å redusere forbruk i høyere hastighet. Det vil si over 14 km/t forover og 5,4 km/t bakover.
Den nye CVT-versjonen har også fått en ny generasjon lastsensitiv og variabel hydraulikkpumpe, som produserer akkurat det trykket som trengs for oppgaven. Denne skal også gjøre maskinen «smartere», sånn at det går mer energi til framdrift og mindre til aggregatet når man skal inn i haugen.
Raskere over humper
Et «ride control» system – Doosan kaller det Load Isolation System LIS – gir en mykere kjøring over ujevnheter, og gjør det mulig å kjøre fortere og mer komfortabelt. Dermed kortere syklustid, mer produktivitet og mer tonn pr liter diesel.
420CVT har uttak til en hydraulisk tredjefunksjon som kan levere minst 250 l/t. Sentralsmøring og spakstyring er standard, fabrikkmontert utstyr.
CVT-versjonen av DL420 er noe dyrere enn den konvensjonelle versjonen. På maskiner som går i mye hardt arbeid – f.eks i pukkverk – skal denne ekstrakostnaden kunne tas inn på redusert dieselforbruk.
Cat har ganske nylig lansert Cat 966M og 972M i XE-versjon. Også der går kraftoverføringen gjennom en ny, trinnløs girkasse med automatisert styring.
Tekniske data Doosan DL420CVT
- Tipplast rett: 18 440 kg
- Tipplast v/ 40 grader: 16 280 kg
- Brytekraft: 210 kN.
- Bredde m/skuff: 2990 eller 3200 mm
- Lengde m/skuff: 8910 mm
- Tipphøyde v/45 grader: 3075 mm
- Tipp rekkevidde v/45 grader: 1380 mm
- Motor: Scania 9 liter, 232 kW v/1800 o/min
- Maks hastighet: 38 km/t
- Akselavstand: 3500 mm
- Driftsvekt: 23080 kg