Bygger om fra diesel til batteridrift

Nullutslipp AS har siden oppstarten i 2018 jobbet med å elektrifisere anleggsmaskiner. Fra lokaler i Moelv i Innlandet, ble det for litt siden sendt en batterielektrisk veihøvel til en kunde i Nederland.

Nullutslipp AS drives av brødrene Rune og Ole Bjørn Hansen. Til sammen har de to snart 60 års erfaring innen anleggsbransjen.

Rune har i mange år bygget om maskiner til ubemannet drift for bruk i operasjoner der det ikke er forsvarlig å sende inn maskiner med førere.

Annonse

Ole Bjørn har sitt fagfelt innen driftsledelse, forbedring av forretningsprosesser, prognoser og miljø- og kvalitetsstyring. Sammen etablerte de Nullutslipp for å bygge om dieseldrevne anleggsmaskiner til batteridrift.

– Den første maskinen vi bygde om var en Kubota U17 for et utleieselskap. Den ble utrustet med et batteri på 20 kWh hentet fra en vraket el-bil, sier Rune.

Vi møter ham i selskapets lokaler i næringsparken som ligger rett utenfor Moelv sentrum. Lokalene deler de for øvrig med flere aktører, blant annet CHSnor.

– Vi har et veldig godt samarbeid med CHSnor, som blant annet utfører selve ombyggingene for oss, sier Rune.

Her er den batterielektriske veihøvelen HBM BG 120 TA-E, som er bygget om hos Nullutslipp AS i Moelv, på plass hos den nederlandske HBM-forhandleren. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Her er den batterielektriske veihøvelen HBM BG 120 TA-E, som er bygget om hos Nullutslipp AS i Moelv, på plass hos den nederlandske HBM-forhandleren. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Ferdig til Bauma

Forrige gang vi møtte Rune Hansen var da Agder Gruppen arrangerte elektrisk demodag ved det midlertidige anlegget på Berger, nord for Oslo. Der ble 9-tonneren Wacker Neuson A-ET90 Greenline vist frem.

Graveren leveres til Norge med betegnelsen ET90 og har da dieselmotor. Etter ombyggingen hos Nullutslipp er den utstyrt med en elmotor på 55 kW og en batteripakke på 132 kWh. Maskinen som ble vist frem under demodagen, var den første Wacker Neuson-graveren som selskapet bygget om. Da vi var på besøk stod det to til i produksjonshallen for ombygging.

I samme hallen er det også elektrifisert to veihøvler fra tyske HMB.

– Veihøvel-prosjektet startet med at Kjell Lintho, daglig leder i Lintho Maskin AS, tok kontakt med oss i 2020, med spørsmål om å elektrifisere en 14-tonns veihøvel fra tyske HMB, sier Rune.

Lintho Maskin har vært norsk forhandler av veihøvler fra HMB siden 2012. Dette var halvannet år før Bauma i München skulle arrangeres i oktober 2022, og veihøvelen måtte være ferdig til messestart.

Rune Hansen (nr. fem fra venstre) sammen representanter fra den nederlandske kunden, Drent Group, den nederlandske HBM-forhandleren og fra HBM-fabrikken i Tyskland. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Rune Hansen (nr. fem fra venstre) sammen representanter fra den nederlandske kunden, Drent Group, den nederlandske HBM-forhandleren og fra HBM-fabrikken i Tyskland. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Norsk kunde

Nullutslipp fikk tilgang til alle tegninger og tekniske spesifikasjoner fra HMB. Det ble byttet ut en rekke komponenter, og det som i utgangspunktet var en standard dieselmaskin på 14 tonn, ble etter ombyggingen en batterielektrisk veihøvel på 16 tonn.

Foruten å skifte fra dieseldrift til elektrisk drivlinje, ble det meste beholdt, men nesten hver millimeter i motorrommet er utnyttet for å få på plass komponentene og batteripakken.

Veihøvelen ble ferdig til Bauma og sto utstilt på messeområdet. Vi, og mange andre fagblader, tok bilder av den, og var nysgjerrige på hva dette var. Veihøvelen var nemlig påklistret logoen til Agder Rental. Det viste seg at de var kjøperen av den første batterielektriske veihøvelen.

Det er blitt holdt flere kurs for både leverandør, mekanikere og brukere i hvordan serve den elektriske veihøvelen. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Det er blitt holdt flere kurs for både leverandør, mekanikere og brukere i hvordan serve den elektriske veihøvelen. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Nederlandsk entreprenør

Både under og etter Bauma har det vært stor interesse for veihøvelen, noe som så langt har resultert i én ombygging til.

– Veihøvel nummer to ble levert til Nederland for ca. to uker siden. Jeg skal fly nedover senere i dag for å bistå under overleveringen i morgen. Vi holder kurs for både kunde, bruker og mekanikere, sier Rune.

Denne ombyggingen er bestilt av HBM, og selges gjennom den nederlandske forhandleren.

– Den største forskjellen fra den første ombyggingen til denne, er at den nederlandske skal registreres, så det har vært en litt annen dokumentasjonsprosess, sier Rune.

Han forteller at fabrikken sertifiserer maskinen på nytt på grunnlag av dokumentasjon fra Nullutslipp.

– Det er ca. 26 ukers leveringstid fra vi får bestillingen til maskinen er klar til å tas i bruk. Selve ombyggingen tar åtte til ti uker, sier Rune.

Det var mange spørsmål som Rune Hansen måtte besvare i forbindelse med overleveringen av veihøvelen. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Det var mange spørsmål som Rune Hansen måtte besvare i forbindelse med overleveringen av veihøvelen. (Foto: Ole Johnny Haugen)

Ferdig el-kit

Det er flere maskiner på gang, og alle skal gå gjennom HBM. De ser for seg å bygge om to til på Moelven, før de har utviklet et ferdig el-kit.

– Det vi ser for oss er å lage et ferdig kit som gjør at HBM kan bygge om til el-drift ved fabrikken i Tyskland. Planen er at vi skal bli en leverandør på lik linje som en dieselmotor-leverandør er til fabrikken i dag, sier Rune.

HBMs veihøvelproduksjon er lokalisert i Nordhausen, midt i Tyskland. Selskapet inngår i industrigruppen GP Papenburg International GmbH som har mer enn 3500 ansatte. HBM har mer enn 60 års erfaring som utvikler og produsent av veihøvler. Modellutvalget omfatter BG 120 og BG 180. Ifølge selskapets nettside er HBM ledende leverandør i det tyske markedet for veihøvler og har ca. 50 prosent markedsandel.

HBM BG 120 TA-E

Tekniske spesifikasjoner:

Totalvekt: 16 000 kg

Drivlinje: Hydrodynamisk bakakseldrift med

6-trinns Ergopower-girkasse og momentomformer (ZF 6 WG 115)

med fritt, valgbart mikroprosessorstyrt hydrostatisk forakseldrift.

Motorfabrikat og type: Siemens el-motor 110kW/600Nm (programvarebegrenset)

Batterikapasitet: 325 kWh

Ombordlader: 40 kW

Ladetid:

2 timer ved CCS2 hurtiglading: 20-80 %

7 timer ved CEE 400V/63A: 10-100 %

13 timer ved Type 2 400V/32A 10-100 %

Driftstid: ca. 8 timer (avhengig av type arbeid og belastning)