På slutten av fjoråret tok representanter fra maskinentreprenøren Odd Småge AS og energiselskapet Shell turen fra Møre og Romsdal til Oslo-området. Målet med turen var å få mer kunnskap om bruken av batterielektrisk hjulgraver.
Odd Småge AS holder til på øya Aukra, utenfor Molde, og har siden selskapet ble etablert på midten av 1950-tallet utført det meste av entreprenøroppdrag, både lokalt og regionalt. For om lag ti år siden bygde Shell gassterminal på Nyhamna, som ligger nord på øya. Hit føres gassen fra Ormen Lange-feltet.
Odd Småge var med på denne utbyggingen, og utfører i dag mye vedlikeholdsoppdrag på anlegget. Og det er i den forbindelse de tok turen østover for å få mer kunnskap om batterielektrisk hjulgraver.
– Vi utfører mye vedlikeholdsarbeid for Shell på Nyhamna, som blant annet veivedlikehold, kabelgrøfter og gartnerarbeid. Vi har i dag en fire år gammel Cat M317 hjulgraver fast på anlegget, og det er denne som nå kanskje skal byttes ut med en elektrisk, sier Frank Småge, daglig leder i Odd Småge AS.
Han forteller at de sammen med Shell ser på muligheten for å velge noe annet en dieselmaskin. Shell har gjennom flere år skiftet ut mye av bilparken fra fossil til elektrisk, og ladeinfrastrukturen på gassanlegget er veldig bra.
Ny og oppgradert modell
Med på turen er også representanter fra Shell og fra den lokale Develon/JCB-forhandleren. Vi møter dem alle ved Rosendal Maskins hovedkontor i Askim, hvor daglig leder Tor Anders Høgaas, selger Henning Sagholen og Anders Nordli, som har ansvar for teknisk support Develon, tar imot delegasjonen.
– Vi har en lang historie sammen med Småge, og når de nå skal gå til anskaffelse av ny hjulgraver ser vi på muligheten for å velge et miljøvennlig alternativ. Det å velge en elektrisk maskin vil bidra til reduksjon i Shells samlede CO2-utslipp på anlegget. Det blir interessant å få mer informasjon om denne typen maskiner i løpet av dagen, sier Jan Haukaas, ansvarlig for vedlikehold i Shell Nyhamna.
Fra diesel til batterielektrisk
Før omvisning på hovedkontoret og visning av den elektriske hjulgraveren fra Develon, var det tid for et lite tilbakeblikk i den korte historien om batterielektriske Develon (tidligere Doosan) DX165W Electric. Den veier i utgangspunktet ca. 17 tonn, drives av en elektrisk motor som gir 102 kW nominell effekt. Maskinen har to utskiftbare batteripakker, med en total tilgjengelig effekt på 260 kWh, noe som skal gi maskinen ca. åtte timers brukstid. Maskinen bygges om til el-drift i Nederland.
Under informasjonsmøtet fortalte Tor Anders Høgaas at neste versjon kommer med kun ett batteri, og dette vil bli på hele 400 kWh. Noe som skal gi ti timers driftstid ved middels belasting. Maskinen vil få 2×22 kW innebygd lader (CCS), og kan lades på hurtiglader (DC) inntil 150 kW.
Handler om planlegging
Fra Askim gikk turen innover mot Oslo, og til NCCs anlegg på Mortensrud. Her går den første DX165W Electric som Rosendal Maskin leverte. Det var Pål Nordhagen som var først ute med å bestille maskinen, og tok den i bruk høsten 2021. Han eide den frem til NCC kjøpte maskinen av ham for en tid tilbake. NCC har for øvrig kjøpt nok en DX165W Electric, denne gangen direkte fra Rosendal Maskin.
Delegasjonen fra Møre og Romsdal hadde mange spørsmål, og Nordhagen delte villig sine erfaringer som eier og bruker av elektrisk hjulgraver. Han la ikke skjul på at det hadde vært en del utfordringer i begynnelsen, men at disse hadde ble løst etter hvert som de oppstod.
– Det handler om planlegging. Det beste er å lade maskinen gjennom natta, og så fylle på litt ekstra strøm i matpausene. Gravesyklusene er mist de samme som for en dieselgraver, kanskje bedre, forklarte Nordhagen.