SVEA WXS 2,85 er en ny trafikkbarriere fra Ramudden som skal være sikrere og mer fleksibel, og ha fokus på sikkerhet og bærekraft.
SVEA inngår i det Ramudden omtaler som et sikkert og intelligent produktsystem (IPS) for midlertidig bruk, og er først og fremst ment som langsgående sikring. Det skal være lagt stort fokus på rask og sikker montering, korte monteringslengder og eliminering av forankringsbehov.
Barrieren er kollisjonstestet etter kravene gitt i veinormalen N101. Testene tilfredsstiller kravene til styrkeklasse T1, T2 og T3, ifølge en pressemelding fra selskapet.
Navnet SVEA er en forkortelse av Safe-Versatile-Engineered-Advanced.
– Vi har i løpet av flere år vurdert og hatt tanker om å utvikle vår egen barriere. Hovedårsaken var at alle barrierene som var på markedet hadde ulike fordeler og ulemper når det gjaldt testing og godkjent lengde, arbeidsbredde, utfordringer ved lasting og lossing, antall barrierer under transport, sammenkobling og/eller bolting under montering og arbeidsmiljøforhold. Høsten 2018 bestemte vi oss for å samarbeide med Worxsafe for å utvikle en barriere som inneholdt så mange som mulig av de beste egenskapene for å møte de kravene og ønskene som vi selv og kunder har uttrykt. Nå, tre år senere, kan vi stolt vise og tilby SVEA til våre kunder, trafikanter og ansatte. Alt for at vi skal få et sikrere og tryggere miljø for de som arbeider på veien, men også for de som passerer, sier Peter Gustafsson, COO i Ramudden.
Ifølge Ramudden er dette noen av egenskapene til SVEA WXS:
Lettere vekt og ny koblingsløsning
- Gir lavere transportkostnader.
- Kortere installasjonstid og med lavere risiko for klemskader.
Fotplate av gummi
- Økt sikkerhet for trafikanter med redusert bevegelse i barrieren ved kollisjon.
- Egnet for urbane miljøer.
T-spor for tilbehør
- Enkel montering av tilbehør, som støyskjermer eller gang- og sykkelgjerde.
- Mulighet for informasjon eller annonsering på barrieren.
Galvanisert stål
- Stålramme og integrerte løfteører gir økt holdbarhet og lengre levetid.