På Pon Equipments verksted i Sandnes monterer mekanikerne Stian Vestre og Christer Jonassen batteriene og styringssystemene på en 20-tonns elektrisk gravemaskin. Den skal brukes på den siste kontrakten Statens vegvesen tildelte entreprenøren Bjelland AS.
Tekst og foto: Øyvind Ellingsen
Fortsatt bruker de aller fleste nye gravemaskiner diesel, men kravene fra vegvesenet gjør at stadig flere entreprenører satser på utslippsfrie anleggsmaskiner. Kravet i utlysningskonkurransen for å bygge neste etappe av Transport Korridor Vest i Sola kommune var at entreprenøren måtte bruke to utslippsfrie gravemaskiner med en egenvekt på over åtte tonn. Utfordringen er at det er få maskiner å få kjøpt.
Vil bruke prosjektet for å lære
– Vi gikk målrettet inn for å vinne første «moderne» prosjekt, hvor det offentlige satte krav til el-maskiner og elbiler. Vi følger nøye med på hvilke krav som kommer, og ønsker å utfordre oss selv til å imøtekomme disse kravene. Ved innlevering var det bestemt at hvis vi kommer oss til bordet for å forhandle om kontrakten på den neste etappen på Transport Korridor Vest, skal det investeres i fremtidens maskinteknologi. På den måten kan vi bruke dette prosjektet til å lære og mestre ny og fremtidsrettet løsning, sier daglig leder i Bjelland AS, Joakim Hetland.
Entreprenøren skal bruke to 20-tonns maskiner under arbeidet med å bygge den 2,5 kilometer etappen av Transport Korridor Vest, som er en del av Bymiljøpakke Nord Jæren. De bygger selv gravemaskinene om til eldrift.
– Det er leveringsutfordringer på utslippsfrie maskiner. Derfor startet vi med å bygge om fra diesel- til eldrift, men nå får vi fabrikkproduserte som vi monterer her på Sandnes. Vi er ferdige med den ene, og jobber nå med å ferdigstille den andre, forteller mekaniker Stian Vestre. Han er selvlært til å gjøre jobben.
Batterier på 2,2 tonn
– Jeg har lært det meste selv, og lærer fortsatt, sier mekanikeren og smiler. Bak ham står fire batterier som hver veier 550 kilo. Strømforbruket avhenger av bruken, men Vestre forteller at fire timer er minimum.
– Om løftarmen ikke går helt ut, og mengden i skuffen ikke er for tung, kan de nok gå i åtte timer. Men lading kan bli en utfordring. De trenger 95 ampere, men det forskes og testes ut nye hurtigladere. Jeg tror at ladetiden vil gå ned, mener Vestre.
Daglig leder i Bjelland AS utdyper:
– Det er alt etter hvordan du legger opp logistikken rundt lading. En fossilmaskin vil kunne produsere opp mot 95 prosent av maskinførerens arbeidstimer, mens en elektrisk maskin vil kunne produsere opp mot 75 prosent, sier Joakim Hetland. Han er klar på at de må satse miljøvennlig for å bli konkurransedyktige.
Hydrogen kan bli fremtiden
– Vi overvåker kommende krav i regionen, i tillegg til at vi ser hvordan utviklingen er ellers i Norge. Det er ikke tvil om at det settes krav til elektriske maskiner fremover. Vi må derimot vurdere løpende når dagens dieselmaskiner skal byttes ut og hva vi velger. El-maskiner er tre ganger dyrere, og vi er dermed avhengige av at kunden står på sine krav og vil betale mer for denne type maskin, sier Hetland, som mener at fremtidens maskiner nødvendigvis ikke bare vil bruke strøm.
– Jeg har ikke tro på at elektrisk drevne maskiner er den eneste løsningen i fremtiden. Hydrogen og andre spennende ting er på gang. Jeg tror det vil skje mye de neste fem til ti årene. Vi må derfor vurdere løpende hva som er rett for bedriften, sier Hetland.