Kjører ut el-minigravere

Wacker Neuson har fått de første batteridrevne minigraverne ut til kunder. Denne kan lades samtidig som den kjører på strøm fra kabel.

– Det har vært mye etterspørsel. Heldigvis har vi fått inn maskiner nå.

Det sa key account og storkundeansvarlig Stein Åbråten i Wacker Neuson da vi snakket med ham om det sent i fjor høst.

Annonse

Minigraver på batteri

Wacker Neuson AS fikk i høst inn de første av Wacker Neusons nye batteridrevne minigraver EZ17e. Den ble først vist på Bauma i 2019 i en tidlig versjon.

Denne nye versjonen har blant annet fått et batterisystem som gjør det mulig å kjøre maskinen på 400V nettstrøm, samtidig som batteriet lades.


(wackerneuson-2) EL: Glem diesel. Denne kan kjøre på 400V nettstrøm eller batteri. Wacker Neuson minigraver.

– Godt egnet til innvendig arbeid. Riving og pigging, for eksempel. At den kan kjøre på nettstrøm er et klart fortrinn på denne. Konkurrentene må stoppe for å lade batteri, sier han.

Lavere vedlikehold

Wacker Neuson var tidlig ute med elektrisk småutstyr. Den første mingraveren var 800 kilosmaskinen 803, som kjører på et eksternt elektrisk hydraulikkaggregat. Denne EZ17e er den første batterielektriske minigraveren. Den går inn i Wacker Neusons etter hvert ganske omfangsrike sortiment av batteridrevet utstyr.

– Vi har solgt mye to tonns elektriske hjullastere, smådumpere på belter og hjul, vibroplater og stampere, fortsetter Åbråten.

En elektrisk maskin som dette har et vesentlig lavere vedlikeholdsbehov enn en tilsvarende dieseldrevet. Den er enkel i bruk. Ingen tenning som skal av og på, og ingen motor som skal startes og stoppes.

Ingen tomgangskjøring

Når maskinen er på, så er det bare å vippe ned sikkerhetshåndtaket og kjøre. Tomgangskjøring finnes ikke. Ingen eksos eller motorstøy, bare lyden av hydraulikken når det beveger seg. Ja, og støyen av selve arbeidet da.

Batteriet er på 23,4 kWh. Det skal holde i fem timer på full power, og åtte timer i eco-mode. Dette er målt i et slags snitt av «vanlig» arbeid. Reell brukstid kommer naturligvis an på bruken og hvor mye den kjøres. Med konstant pigging en hel dag vil det nok være lurt å kjøre på kabel, for å si det sånn.

Batteriet lades fra tomt til fullt på 7,5 timer med 230V fra en vanlig stikkontakt og 10A kurs. På 400V går det på fire timer.