Britiske JCB har utviklet en hydrogendrevet 20 tonns gravemaskin. Har gått på test i pukkverk i over ett år. Hydrogen som drivstoff slipper ut rent vann som «eksos».
STAFFORDSHIRE: – JCB har utviklet bransjens første hydrogendrevne gravemaskin.
Det hevder den britiske maskinprodusenten i en pressemelding.
JCB har bygget en 20 tonns JCB 220X der dieselmotoren er erstattet av en hydrogendrevet brenselscelle.
Avduker prototype på hydrogen
Prototypen har i følge pressemeldingen gjennomgått grundige tester i JCBs eget testanlegg og pukkverk i over 12 måneder.
Resultatene er oppløftende nok til at produsenten nå går ut med en internasjonal avduking av en fungerende prototype på en hydrogendrevet gravemaskin.
– Utviklingen av den første hydrogendrevne gravemaskinen er et svært spennende skritt på veien mot en karbonfri verden. I månedene framover vil JCB fortsette å utvikle og forbedre denne teknologien, med avansert testing av prototypen. Vi skal holde oss i front av teknologi for å bygge en fremtid med null utslipp.
Det sier styreformann Lord Bramford i JCB i pressemeldingen.
Hydrogen og busser
Bramfords sønn Jo har jobbet i JCB i 14 år før familien nå tar selskapet inn i hydrogensektoren. Tidligere har familien kjøpt distributørselskapet Ryse Hydrogen og senere den irske bussprodusenten Wrightbus.
Bramford har fått en kontrakt på levering av verdens første hydrogendrevne versjon av de ikoniske dobbeltdekker-bussene i London og Aberdeen. Samtidig tar de altså hydrogendriften inn i JCB anleggsmaskiner.
– Jeg tror oppriktig på at hydrogen er Storbritannias beste mulighet til å bygge en verdensledende industri. Den vil skape arbeidsplasser, kutte utslipp og være et globalt forbilde, sier Jo Bramford.
(Fortsetter under videoen)
https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/1583166368532189/
Hydrogen + oksygen = energi og vann
Prototypen får energi fra en brenselscelle der hydrogen reagerer med oksygen. Dette utløser energi til å drive en elektrisk motor.
Det eneste utslippet fra prosessen er rent vann.
I fjor utropte JCB seg i 2018 til å være først i full produksjon med en elektrisk minigraver, totonneren 19C-1E. Den ble premierevist i Norge på Arctic Entrepreneur 2019. Den fikk blant annet interesse fra statsminister Erna Solberg da hun besøkte Arctic Entrepreneur 2020, bare få uker før vi fikk de omfattende koronatiltakene i fanget.
Hydrogendrift er et spor flere følger. Allerede i slutten av 2017 gikk flere norske aktører ut med planer om å utvikle en hydrogendrevet 30-tonner i løpet av 2018. Siden har det vært stille om den, og vi har ikke fått svar på våre spørsmål om hvordan det har gått.
I våres gikk Hyundai ut med planer om å utvikle anleggsmaskiner på hydrogendrift i løpet av et par år.