JCB utviklet 20-tonns graver som går på hydrogen

Britiske JCB har utviklet en hydrogendrevet 20 tonns gravemaskin. Har gått på test i pukkverk i over ett år. Hydrogen som drivstoff slipper ut rent vann som «eksos».

STAFFORDSHIRE: – JCB har utviklet bransjens første hydrogendrevne gravemaskin.

Det hevder den britiske maskinprodusenten i en pressemelding.

Annonse

JCB har bygget en 20 tonns JCB 220X der dieselmotoren er erstattet av en hydrogendrevet brenselscelle.

Avduker prototype på hydrogen

Prototypen har i følge pressemeldingen gjennomgått grundige tester i JCBs eget testanlegg og pukkverk i over 12 måneder.

JCB 220X prototype graver på hydrogendrift. (Foto: JCB)

Resultatene er oppløftende nok til at produsenten nå går ut med en internasjonal avduking av en fungerende prototype på en hydrogendrevet gravemaskin.

– Utviklingen av den første hydrogendrevne gravemaskinen er et svært spennende skritt på veien mot en karbonfri verden. I månedene framover vil JCB fortsette å utvikle og forbedre denne teknologien, med avansert testing av prototypen. Vi skal holde oss i front av teknologi for å bygge en fremtid med null utslipp.

Det sier styreformann Lord Bramford i JCB i pressemeldingen.

Hydrogen og busser

Far og sønn Lord (t.v.) og Jo Bramford. (Foto: JCB)

Bramfords sønn Jo har jobbet i JCB i 14 år før familien nå tar selskapet inn i hydrogensektoren. Tidligere har familien kjøpt distributørselskapet Ryse Hydrogen og senere den irske bussprodusenten Wrightbus.

Bramford har fått en kontrakt på levering av verdens første hydrogendrevne versjon av de ikoniske dobbeltdekker-bussene i London og Aberdeen. Samtidig tar de altså hydrogendriften inn i JCB anleggsmaskiner.

– Jeg tror oppriktig på at hydrogen er Storbritannias beste mulighet til å bygge en verdensledende industri. Den vil skape arbeidsplasser, kutte utslipp og være et globalt forbilde, sier Jo Bramford.

(Fortsetter under videoen)

https://www.facebook.com/anleggsmaskinen/videos/1583166368532189/

Hydrogen + oksygen = energi og vann

Prototypen får energi fra en brenselscelle der hydrogen reagerer med oksygen. Dette utløser energi til å drive en elektrisk motor.

Det eneste utslippet fra prosessen er rent vann.

I fjor utropte JCB seg i 2018 til å være først i full produksjon med en elektrisk minigraver, totonneren 19C-1E. Den ble premierevist i Norge på Arctic Entrepreneur 2019. Den fikk blant annet interesse fra statsminister Erna Solberg da hun besøkte Arctic Entrepreneur 2020, bare få uker før vi fikk de omfattende koronatiltakene i fanget.

Hydrogendrift er et spor flere følger. Allerede i slutten av 2017 gikk flere norske aktører ut med planer om å utvikle en hydrogendrevet 30-tonner i løpet av 2018. Siden har det vært stille om den, og vi har ikke fått svar på våre spørsmål om hvordan det har gått.

I våres gikk Hyundai ut med planer om å utvikle anleggsmaskiner på hydrogendrift i løpet av et par år.