I mars var syv veiprosjekter rammet av koronasmitte. Statens vegvesen vurderte å stenge ned samtlige veiprosjekter, og sende alle mann hjem. – Nå er det normal drift på alle anlegg, med null nye smitteutbrudd, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i SVV.
Vegprosjektene til Statens vegvesen er i liten grad forsinket av koronasmitte.
To måneder etter nedstengingen av samfunnet er alle prosjektene som ble rammet av koronasmitte startet opp igjen.
Det framgår av denne artikkelen på vegvesen.no.
Krisestemning i mars
Koronapandemien lagde krisestemning i Statens vegvesen de første dagene etter 12. mars. Vegvesenet vurderte å stenge ned samtlige vegprosjekt for å forebygge koronasmitte blant anleggsfolk og andre ansatte på og rundt vegprosjektene.
– Vi var i en svært vanskelig situasjon. Det ville få store konsekvenser for framdrift, økonomi og ansatte i og rundt anleggsbransjen, om vi stengte ned vegprosjektene. Det ville berørt 15.000-20.000 årsverk, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik.
Samtidig fryktet Vegvesenet en utvikling der anleggene ble rammet av koronasmitte, og måtte lukkes ned. I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å videreføre anleggsarbeidet.
Strenge smittetiltak
– Vi innførte strenge smitteverntiltak i anleggene våre. Dette har gitt gode resultat. Sammen med entreprenørene våre har vi klart å holde hjulene i gang med noen få unntak, sier Davik.
De omfattende smitteverntiltak gjør at Vegvesenet og entreprenørene har klart å hindre nye utbrudd av koronasmitte.
Norges største landbaserte byggherre vil i 2020 omsette for omlag 20 milliarder kroner i et 50-talls veganlegg over hele landet.
Jobbet i koronakarantene
Vegvesenet kan også vise til kreative løsninger som har sørget for at anleggsvirksomheten har fortsatt.
I Tana sa kommunelegen ja til å definere anleggsområdet rundt E6 Tana bru som et eget karanteneområde da anlegget åpnet etter påske.
De ansatte ble fraktet i buss direkte fra Gdansk i Polen til Tana gjennom Sverige. Der ble de delte inn i mindre arbeidsgrupper som jobbet og bodde adskilt i stedet for å sitte i karantene i 14 dager.
– Slik har vi klart holde framdriften oppe uten smittefare, sier Davik.
Sju prosjekter berørt
16. mars var sju vegprosjekt rammet av koronasmitte.
- Tre prosjekter måtte redusere anleggsarbeidet: E69 Skarvbergtunnelen i Porsanger, E18 Varoddbrua i Kristiansand og E16 Eggemoen–Olum i Ringerike og Jevnaker.
- To tunnelprosjekter ble forsinket: E6 Vålerengtunnelen, Oslo og E16 Gudvanga–Flenja i Aurland.
- To prosjekt måtte utsette anbudsarbeidet. E16 Bjørum-Skaret i Bærum og Hole og E16 Kvamskleiva i Vang i Valdres.
– Nå er alle prosjektene startet opp igjen uten at vi har fått nye utbrudd av koronasmitte, sier Davik.