Det viktige valget

For tredje år på rad fikk vg1-elever på bygg- og anleggslinjene i Østfold et praktisk innblikk i de ulike studieretningene de kan velge neste år. – Viktig og nyttig for elevene, sier arrangørene.

Det er opplæringsavdelingen i Østfold fylkeskommune som inviterer elevene fra vg1 bygg- og anleggsteknikk til minimessa på Greåker videregående skole, som går under navnet «Vi bygger Norge». Opplæringskontoret for anleggs- og bergfagene (OKAB) stilte i år med en splitter ny simulator, som falt i smak hos mange av de besøkende.

Bedre enn brosjyrer

– Det er ca. 300 vg1-elever her i dag, fra syv ulike skoler. Elevene får på denne måten et innblikk i hele bredden av fagene som tilbys. Poenget er å bevisstgjøre elevene på hvilke muligheter som finnes, sier fagkoordinator for bygg- og anleggsteknikk i Østfold fylkeskommune.

Annonse
KRAFTIGE SAKER: Det var Sarpsborg-entreprenøren Fosby AS som stilte med den store mobilkranen på messen. (Foto: Runar F. Daler).

KRAFTIGE SAKER: Det var Sarpsborg-entreprenøren Fosby AS som stilte med den store mobilkranen på messen. (Foto: Runar F. Daler).

– Dette er en praktisk rettet messe, hvor elevene får sett fagene utført, og de får mulighet til å prøve litt i praksis. De kan også snakke med eksisterende lærlinger i fagene. Vi tror ungdommene får mer ut av det enn at noen voksne står og deler ut brosjyrer, sier Katrine Gustavsen, rådgiver i opplæringsavdelingen i Østfold, avdeling naturbruk.

– Selv om mange sikkert allerede har bestemt seg for hva de skal velge til neste år, er det nok også enkelte som er usikre og kanskje treffer beslutningen når de kommer hit. Vi er overbevist om at det er et behov for en dag som denne, sier hun.

KLOKKETRO: Opplæringskonsulent Geir-Inge Mosling i OKAB, Katrine Gustavsen, rådgiver i opplæringsavdelingen i Østfold, avdeling naturbruk og Magne Hagen, fagkoordinator for bygg og anleggsteknikk i Østfold har alle stor tro på dette konseptet. (Foto: Runar F. Daler).

KLOKKETRO: Opplæringskonsulent Geir-Inge Mosling i OKAB, Katrine Gustavsen, rådgiver i opplæringsavdelingen i Østfold, avdeling naturbruk og Magne Hagen, fagkoordinator for bygg og anleggsteknikk i Østfold, har alle stor tro på dette konseptet. (Foto: Runar F. Daler).

Velger det kjente

– De fleste elevene her vil nok bli tømrere eller betongarbeidere, men det er også en del som har lyst til å gå videre med anleggsmaskinførerfaget, vei- og anleggsfaget og fjell- og bergverksfaget, sier opplæringskonsulent Geir-Inge Mosling i OKAB.

– Vi ser imidlertid at en stor andel av elevene i en skoleklasse ofte er interessert i ett og samme fag. Elevene er gjerne svært påvirket av hva som tilbys på den skolen de går på og, ikke minst, hvilken bakgrunn læreren har. Vi hadde en klasse her hvor sikkert 90 prosent av elevene ville bli rørleggere, og så viste seg det at læreren opprinnelig var rørlegger, forteller han.

SIMULATOR: Viktor Schau (16), som går Vg1 bygg- og anleggsteknikk på Borg videregående skole, prøver anleggsmaskinsimulatoren. Ved siden av står Truls Johannesen (17), en av tre Vg2-elever fra Kalnes vgs. som var med for å bistå Vg1-elevene. (Foto: Runar F. Daler).

SIMULATOR: Viktor Schau (16), som går vg1 bygg- og anleggsteknikk på Borg videregående skole, prøver anleggsmaskinsimulatoren. Ved siden av står Truls Johannesen (17), en av tre vg2-elever fra Kalnes vgs. som var med for å bistå vg1-elevene. (Foto: Runar F. Daler).

– I år har vi med en splitter ny anleggsmaskinsimulator, og vi har tatt med tre vg2-elever fra Kalnes videregående skole til å kjøre den og bistå besøkende elever til å prøve den. Kanskje kan den bidra til å vekke interessen for maskinførerfaget hos enkelte elever?

Som en ekte maskin

– Det er først og fremst de som allerede har bestemt seg for å gå videre på vg2 Anleggsteknikk som vil prøve simulatoren, men vi hadde en her i stad som ikke hadde kjørt maskin før og som ikke hadde bestemt seg for hva han skulle velge videre, forteller Truls Johannesen (17), en av de tre vg2-elevene fra Kalnes.

TUNGT: Elevene fikk også prøve litt enkel stillasbygging, og stengene var tyngre enn de trodde. Her er det Johannes Saxegård (16) fra Greåker vgs. som må ha litt kyndig hjelp for å beholde kontrollen. (Foto: Runar F. Daler).

TUNGT: Elevene fikk også prøve litt enkel stillasbygging, og stengene var tyngre enn de trodde. Her er det Johannes Saxegård (16) fra Greåker vgs. som må ha litt kyndig hjelp for å beholde kontrollen. (Foto: Runar F. Daler).

– Simulatoren er veldig virkelighetsnær; den rister og vingler til og med når man kjører. Det er akkurat som å kjøre en ordentlig maskin, den er bare litt mer sensitiv. Den er nok mest lik en Komatsu, tror jeg. En 50-tonner.

– Anleggsteknikk frister

En av elevene som kommer innom for å prøve simulatoren mens Anleggsmaskinen er tilstede, er Karl Viktor Schau (16) som går vg1 bygg- og anleggsteknikk på Borg videregående skole.

SUKSESS: OKABs splitter nye anleggsmaskinsimulator var populær blant elevene. (Foto: Runar F. Daler).

SUKSESS: OKABs splitter nye anleggsmaskinsimulator var populær blant elevene. (Foto: Runar F. Daler).

– Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal søke på ennå, men heller nok mest mot betongfag eller kanskje rørlegger. Men jeg har jobba litt i Veidekke, og har kjørt litt maskin der, så det frister jo litt med vg2 anleggsteknikk også, sier han.

– Simulatoren var artig å prøve, men jeg synes faktisk det er enklere å kjøre ordentlig gravemaskin, sier han.

Trenger lærlinger

Blant bedriftene tilstede på «Vi bygger Norge» var Sarpsborg-entreprenøren Fosby AS. Selskapet er i vekst og er opptatt av å få inn flere lærlinger. Særlig i stillasbyggerfaget og kran- og løfteoperasjonsfaget.

TRENGER LÆRLINGER: Konsernleder Jon Fosby (t.h.) i Fosby AS hadde med seg et titalls medarbeidere på messen. Bedriften hans er ute etter flere lærlinger, ikke minst i stillasfaget og kran- og løftefaget. Her sammen med opplæringskonsulent Geir-Inge Mosling i OKAB. (Foto: Runar F. Daler).

TRENGER LÆRLINGER: Konsernleder Jon Fosby (t.h.) i Fosby AS hadde med seg et titalls medarbeidere på messen. Bedriften hans er ute etter flere lærlinger, ikke minst i stillasfaget og kran- og løftefaget. Her sammen med opplæringskonsulent Geir-Inge Mosling i OKAB. (Foto: Runar F. Daler).

– Vi trenger lærlinger. Vi skal ha minst fem prosent lærlinger i alle fag. Maskinførerlærlinger er lett å få tak i, men vi har nesten ikke hatt lærlinger i stillasfaget og kran- og løftefaget før, og det er vi ute etter nå, sier konsernleder Jon Fosby.
Bedriften stilte mannsterke på messen og hadde blant annet med en stor mobilkran, som elevene fikk lov til å styre litt. Elevene fikk også prøve litt enkel stillasbygging, og flere var tydelig overrasket over tyngden på stengene. Går det som Fosby håper, er noen av disse elevene lærlinger i bedriften neste år.