Mählers ruller nå ut en ny plogstyring på nybygde brøytebiler. Her styres alt av plog, skjær, tipp og spreder med én og samme joystick.
Tekst og foto: Harald Vingelsgaard og Jørn Søderholm – anleggsmaskinen@mef.no
RØROS / KVIKNE: Mählers lanserer nå en ny plogstyring, med prop-styrte ventiler og flere funksjoner samlet i én spak. Denne høsten installeres de første 15 eksemplarene.
– Jeg håper vi skal ha ca 15 installasjoner gjort før jul. Kundene har nå i starten fått velge om de vil ha den nye eller den gamle plogstyringen. Dels for å greie å gjennomføre alle leveranser. Dels fordi den nye styringen er noe dyrere enn den gamle, sier salgssjef Roar Wehn i Mählers.
Med flere funksjoner samlet i den samme spaken kan føreren i større grad holde blikket og oppmerksomheten ut av bilen, og likevel ha kontroll og enkel tilgang på alle funksjoner. Den nye plogstyringen har også proposjonalstyrte ventiler, i stedet for on/off-ventiler. Dermed kan føreren regulere hastigheten på løft eller justering av med spaken.
Proporsjonalstyring
Disse proporsjonalstyrte ventilene gjør også den nye plogstyringen i praksis kun er aktuell på nyinstallasjoner.
– Ettermontering går an. Men da må en del av hydraulikken skiftes. Det blir fort dyrt, sier Roar Wehn.
Kobling av plogstyringen til det eksisterende styringssystemet på bilen, etter maskindirektiv 04, er ett av elementene produsenten har jobbet mye med i utviklingen. På den nye plogstyringen har produsenten bygget inn en fjernstyring med muligheten for feilsøk og i enkelte tilfeller reparasjon av eventuelle feil.
Den første til Røros
På Glåmos i Røros kommune brøyter Ola B Transport AS fylkesveien mellom Glåmos og Brekken, samt en del andre fylkesveier og mindre veier.
Steffen Brynhildsvoll driver det lille firmaet. Han fikk på sensommeren overlevert en ny Volvo FH 540, oppbygde som brøytebil. Underskjær og plogfeste kommer fra Mählers. I fjor kjøpte han ny frontplog fra samme leverandør.
Både skjæret og plogen styres med en helt ny plogstyring fra Mählers. Dette er faktisk den aller første kundeinstallasjonene av den nye styringen.
Joystick og knapper
Alle funksjoner styres med joysticken. I bakkant av denne sitter en rad knapper:
– Én aktiverer underskjæret.
– Én aktiverer frontplogen.
– Én aktiverer tipp og spredelemmen.
– Én åpner, lukker og styrer mengde salt eller sand fra tanken på lasteplanet.
Når funksjonen er aktivert styres den med joysticken.
– Med den nye spaken behøver jeg ikke flytte hånda! Høyre arm hviler på armlenet, mens jeg styrer med joysticken. Det er mer ergonomisk riktig og gir mindre risiko for belastningsskader i skuldrene og fingrene, sier han.
Spredt rundt
I den gamle bilen, en 2013-modell, var kontrollene spredt mer rundt. Fordelt på brytere på venstre side av rattet, en joystick og brytere plassert forskjellige steder på høyre side ble det mye flytting under kjøring. Det slipper han nå. Teknologien i den nye bilen er langt fra ny. En lignende joystick har Brynhildsvoll i sin Hitachi gravemaskin, som han kjøpte i sommer.
Vinteren er lang i denne delen av landet, med vinterberedskap fra 15. september til 30. april. Sterk vind og snøfokk med null sikt er velkjent. Slik er det flere ganger om vinteren på fylkesveien, kun noen hundre meter øst for stedet hvor han bor.
– Det kan være så ille noen ganger, at vi ikke ser refleksen på brøytestikkene når vi kjører brøytebilen. Da må vi stoppe.
I fjor kom snøen i oktober og ble liggende med stabilt vinterføre til våren.
– Slik vinter vil vi ha. Det er verre når været skifter med kaldt vær og snø som må brøytes den ene dagen og mildt vær med glatt vei som må strøs den andre dagen. Før det snur igjen. Med slikt vekslende vær kjører vi dag og natt, sier Steffen Brynhildsvoll.
Ola B. Transport er UE til Svevia, som har kontrakten med Statens vegvesen. Bilen har GPS og elektroniske systemer, slik at både Svevia og Statens vegvesen kan følge med på hvor han kjører, hva slags arbeid han utfører, tidsforbruk, hvilke mengder sand eller salt han bruker – for å nevne noe.
Overvåket
– Vi er overvåket. De har full kontroll. Det vi arbeider med, kan de se til enhver tid, sier Brynhildsvoll.
Steffen Brynhildsvoll er daglig leder i Ola B Transport. Firmaet ble etablert av hans far Ola, som fortsatt er aktiv sjåfør. Steffen er brøytesjåfør i tillegg til å være daglig leder i firmaet, som har tre heltids ansatte. Firmaet har to lastebiler, to gravemaskiner og to traktorer.
– Vi håper denne vinteren blir som den forrige, med stabilt kaldt vær, sier Steffen Brynhildsvoll.
Testfører Brevad i Østerdalen
I Kvikne i Østerdalen, ikke så langt fra grensen til Trøndelag holder Knut Brevad til. Han kjørte hele forrige sesong med en testversjon av den nye plogstyringen, og er godt fornøyd.
– Spaken her er mye mindre. Med et par knapper på toppen har jeg full styring med bare tommeltotten. Når bare knappene blir koblet til de funksjonene jeg ønsker, sa han da vi besøkte ham i hytta på hans flotte Volvo FH 16 i fjor vinter. Han pekte og forklarte om spaken som sitter hendig plassert på høyre side av førersetet. Den spaken var det ikke mange som har sett da vi besøkte ham i januar.
Knut Brevad har en mannsalder med brøyteerfaring. Flere sesonger har han vært testsjåfør på nye produkter til driften.
Bidrar med praktiske erfaringer
Sist vinter deltok han i utviklingen av den nye Mählers plogstyringen, der alle funksjoner er samlet på én spak. Brevad er nemlig testfører for Mählers, og en av noen få brøytesjåfører som har bidratt med praktiske erfaringer i utviklingen av det som har blitt Mählers nye plogstyring.
Flere funksjoner er samlet i én spak, enkelte funksjoner styres i en smarttelefon og plogstyringen kan fjernstyres og fjernsupporteres pr telefon.
– Hvor nyttig er den fjernstyringsmuligheten?
– Den kan være bra i visse situasjoner. Det ligger en haug med parametere i systemet. De kan forandre seg, og elektronikken kan gå i stå. Her litt etter nyttår mistet jeg trykket på skjæret, og måtte ha mye turtall for å få gjort noe. Jeg prøvde, men skjønte ingenting. Mikael Modin hos Mählers trodde først det var noe galt med hydraulikken på bilen. Men så gikk han inn innstillingene pr telefon. Der fant han etter litt leting at innstillingene på en pumpe hadde flyttet seg, forteller Brevad.
Kviknefjellet
Han brøyter 32 lang rode på Rv 3 i Østerdalen, på strekningen mellom fylkesgrensa Trøndelag/Hedmark og Solvang. Oppdragsgiver er Nortransport AS, som har kontrakten. På denne strekningen ligger blant annet Kviknefjellet, som kan være lunefullt. Dette er en strekning han kjenner godt. Både fordi han bor midt i roden, og fordi han har mange års erfaring med brøyting her.
Sommersesongen går for det meste med til grus- og asfaltkjøring med den samme bilen. Bilen var ny til sesongen 2015-2016, og er den første bilen han kjører med Mählers i alle ledd.
Testet ny plog
Den forrige bilen hadde Tellefsdal plogfeste, mens alle tre skjær da som nå er Mählers.
Testkjøringen med den nye plogstyringen ble gjort forrige sesong. Sesongen før gjorde han sin egen test med en Mählers Rossö dobbeltskjærplog, og bestemte seg etter den testen for å kjøpe den. Kun et par-tre ganger i løpet av vinteren ønsker han seg en «vanlig» diagonalplog i stedet.
– Rossö-plogen kaster høyt og har en veldig rett skjærevinkel. Den går veldig stille og pent, og kaster høyt. Med mye tung drevsnø kan det bli sittende i plogen hvis jeg ikke får unna alt med én gang. Da kan snøen løfte plogen. I sånne tilfeller får en diagonalplog bedre kast og skjærer seg bedre ned i snøen med brattere skjærevinkel, sier Knut Brevad.