Lanserte fremtidens pukkverk

Volvo CE og Skanska har innledet en ti uker lang testperiode med elektriske og selvkjørende anleggsmaskiner.

Det har vært snakk om det en god stund, og det har vært jobbet med det i kulissene i tre år. Den 29. august gikk endelig startskuddet for forskningsprosjektet «Electric Site» på et pukkverk like utenfor Göteborg. Her, i et reelt produksjonsmiljø, skal Volvo Construction Equipment og Skanska i 10 uker teste hvordan dette fremtidsrettede konseptet fungerer i virkeligheten.

Kutter utslipp – og driftskostnader

Electric Site har, som navnet tilsier, som mål å elektrifisere alle transporttrinn i pukkverket – fra lasting via primærknusing og transport til sekundærknusing. Konseptet innebærer blant annet elektriske og autonome (selvkjørende) anleggsmaskiner, nye arbeidsmetoder og styringssystemer, som sammen utgjør en komplett anleggsløsning. Ny teknologi omfatter maskin- og flåtestyringssystemer og logistikkløsninger for elektriske maskiner. Målet er å redusere pukkverkets CO2-utslipp med 95 prosent og driftskostnadene med opptil 25 prosent.

Annonse
Den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg (t.v.) og Melker Jernberg, adm. dir. i Volvo CE foran prototype HX2, en selvgående, batteridrevet dumper. (Foto: Runar F. Daler).

Den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg (t.v.) og Melker Jernberg, adm. dir. i Volvo CE, foran prototype HX2, en selvgående, batteridrevet dumper. (Foto: Runar F. Daler).

Lært mye

– Dette er viktig for Volvo CE. Det er kun et forskningsprosjekt foreløpig, men det er klart at vi hadde jo ikke gjort dette hvis vi ikke hadde hatt stor tro på det, sa Melker Jernberg, adm. dir. i Volvo CE, under den offisielle åpningsseremonien for Electric Site.

– Den totale anleggsløsningen vi har utviklet sammen med Skanska er ikke en kommersiell løsning tilgjengelig for salg i dag. Vi vil evaluere utfallet av testene, men vi har lært veldig mye allerede om hvilke elementer som vil bli tatt med inn i den fremtidige produktutviklingen. Det har blitt lagt ned enormt med tid og ressurser i dette prosjektet. Og jeg tror at det å få legge vekk skrivebord og powerpoint og få lov til å gå ut og gjøre dette på ordentlig kommer til å bety utrolig mye, sa han og så ned på pukkverket i bakgrunnen og de utslippsfrie maskinene som sto klare til dyst.

Protoype LX1, elektrisk hybridhjullaster. (Foto: Runar F. Daler).

Protoype LX1, elektrisk hybridhjullaster. (Foto: Runar F. Daler).

– Stolt

– Det har skjedd enormt mye de siste årene på forsknings- og innovasjonsfeltet når det gjelder elektromobilitet, selvkjørende maskiner osv., og nå tar vi enda et steg med «de gule maskinene». Jeg ser på det som et bevis på at svensk industri vil være i fremkant og har ambisjoner om å lede denne utviklingen. Jeg stolt over svensk industri, sa den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg.

– Dette er fremtidens teknologi. Når svensk industri ligger i framkant, så skapes det arbeidsplasser. Hvis vi i Sverige kan ligge litt foran andre land, da åpnes verdensmarkedet. Jeg tror det vil komme internasjonale delegasjoner hit, sa han tilfreds.

– Jeg stolt over svensk industri. Dette er fremtidens teknologi. Når svensk industri ligger i framkant, så skapes det arbeidsplasser, sa den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg (nr. 2 fra venstre). Her fra den offisielle åpningen av Electric Site, sammen med Anders Danielsson, adm.dir. Skanska (t.v.), Martin Lundstedt, adm. dir. Volvo (nr. 2 fra høyre) og Melker Jernberg, adm. dir. Volvo CE (t.h.). (Foto: Runar F. Daler).

– Jeg stolt over svensk industri. Dette er fremtidens teknologi. Når svensk industri ligger i framkant, så skapes det arbeidsplasser, sa den svenske nærings- og innovasjonsministeren Mikael Damberg (nr. 2 fra venstre). Her fra den offisielle åpningen av Electric Site, sammen med Anders Danielsson, adm.dir. Skanska (t.v.), Martin Lundstedt, adm. dir. Volvo (nr. 2 fra høyre) og Melker Jernberg, adm. dir. Volvo CE (t.h.). (Foto: Runar F. Daler).

Nyskapende maskiner

På det «utslippsfrie» pukkverket skal prototyper av HX2 autonome batteridrevne dumpere sørge for å frakte massene fra det primære mobile knuseverket opp til det sekundære, statiske knuseverket. Prototypen er betydelig utviklet siden HX1 første gang ble vist i 2016.

Grovknuseren i anlegget skal mates av gravemaskinprototypen EX1 på 75 tonn, med dobbelt kraftkilde og kabeltilkobling. Grunnmaskinen for EX1 er en Volvo EC750EL som er oppgradert med en elmotor i tillegg til dieselmotoren.

Uwe Müller, Volvo CEs prosjektleder på Electric Site. (Foto: Runar F. Daler).

Uwe Müller, Volvo CEs prosjektleder på Electric Site. (Foto: Runar F. Daler).

– Ettersom maskinen vil være relativt statisk, og bare flytte seg noen få meter en eller to ganger om dagen etter hvert som gravemaskinen tar seg gjennom steinmassene,  er den ideell som helelektrisk maskin med kabeltilkobling. På den måten kan vi gjøre den til en nullutslipps-gravemaskin når den er koblet til strømnettet. Vi har imidlertid konstruert den med fleksibilitet i tankene, slik at vi har mulighet til å bruke dieselmotoren når det trengs, for eksempel til å flytte maskinen eller få den raskt unna før sprengning, forklarer Uwe Müller, Volvo CEs prosjektleder på Electric Site.

Haugene av masse på anlegget skal legges opp med LX1, Volvo CEs prototype på elektrisk hybridhjullaster. Den har en drivlinje bestående av elektriske drivmotorer montert i hjulnavene, el-drevet hydraulikk, et energilagringssystem, en betydelig mindre dieselmotor, og ny maskinarkitektur som blant annet innebærer en ny utforming av lasteaggregatet. Denne kombinasjonen muliggjør, ifølge Volvo CE, en betydelig økning i drivstoffeffektivitet.

Protoype EX1, gravemaskin med dobbelt kraftkilde og kabeltilkobling. (Foto: Runar F. Daler).

Protoype EX1, gravemaskin med dobbelt kraftkilde og kabeltilkobling. (Foto: Runar F. Daler).