Snøtungt og værhardt på Vikafjellet

Stokkebø Maskin AS har mange års erfaring med brøyting og fresing på Vikafjellet. Akkurat nå er de midt i sin høysesong på den snøtunge og værharde fjellovergangen. Her brukes både brøytebiler, snøfresere og gravemaskin. – Et normalår, sier Erling Stokkebø etter en ukelang stengning nylig.

Brøytebil kolonnekjøring

Stokkebø Maskin AS sin nyeste brøytebil, en MAN 4×4. Bildet er fra mars 2017. (Foto: Jørn Søderholm)

VIK I SOGN: Den smale og svingete veien rammes inn av fire meter høye brøytekanter. Veien ble brøytet mandag, men tirsdag var det like fullt av snø.

Rasfaren er så stor at brøytesjåfører og maskinførere har med seg skredsøkeutstyr i tilfellet de blir tatt.

Annonse

Stokkebø Maskin på Vikafjellet

Det er situasjonen for Stokkebø Maskin AS, som gjør driftsjobben på RV13 Vikafjellet. Veien går fra Vik i Sogn over til Myrkdalen i Voss, Hordaland.

 

Erling Stokkebø

Erling Stokkebø, daglig leder i Stokkebø Maskin AS. (Foto: Jørn Søderholm

– Det er snøtungt og værhardt, med dårlig vei. Ikke en moderne høyfjellsvei.

Erling Stokkebø er daglig leder i Stokkebø Maskin AS.

I mars i fjor tok han oss med på en guidet tur i en av selskapets MAN brøytebiler, en TGS 26.480 4×4+2 fra 2013.

En av de ansatte kjører den nyeste, en 2016-modell TGS 16.480 4×4, reinspikka brøytebil. Han er på den andre siden av fjellovergangen.

Karene i Stokkebø er godt vant til å kjøre plog og skjær manuelt. Det går mer i det enn i flytstilling. Veibanen er nemlig ikke all verden her oppe.

Fra lite til normalt

Volvo hjullaster med Øveraasen fres

FULL FRES: En av tre Volvo hjullastere med Øveraasen fres i Stokkebø Maskin. (Foto: Jørn Søderholm)

Det er slutten av mars, full vinter her oppe og Vikafjellet er kolonnekjørt på grunn av fresing og rydding.

Det er plenty snø her oppe, med fresekanter akkurat så høye som vi har sett på bilder. Eller…?

– Nei, det er lite sne i år. Her er det ingenting. Det er halvannen meter mindre enn vanlig på flata, sa Erling. Det var i mars i fjor.

Nå da? Etter at både Sogn Avis og andre medier har publisert de rene krisereportasjer fra den utsatte fjellovergangen. Prøv selv å google Vikafjellet, og se hvor mange treff du får opp som handler om kolonnekjøring og stengning…

– Jo, det er mye mer snø enn i fjor. Men ikke rekord. Langtifra, dette er normalt. Februar og mars er de tyngste snømånedene her oppe, sier Erling Stokkebø på telefon.

Stengt en uke

Erling Stokkebø bak rattet

Erling Stokkebø bak rattet i en MAN. Der er han mye på denne tiden av året. (Foto: Jørn Søderholm)

Hvor han befinner seg? Jo, bak lastebilrattet oppe på fjellet, naturligvis.

Nylig var RV13 Vikafjellet stengt en god uke på grunn av uvær og store snømengder.

På 2015, etter orkanen ”Nina”, da var det mye snø da. Med tre freser, én gravemaskin og spektakulære dronebilder havnet Stokkebø Maskin AS på CNN og over hele nettet under åpning av Vikafjellet med oppi åtte meters snødybde.

Det er Presis Vegdrift AS (endret navn fra Opedal) som har kontrakten på den 25 kilometer lange høyfjellsveien.

Siden 1986

Stokkebø Maskin gjør jobben her oppe, akkurat som de har gjort siden Erlings onkel Einar Stokkebø (82) kjøpte en fres i 1986, og etter det fikk en stadig større del av driften.

Stokkebø Maskin AS er et lite selskap. 7-8 ansatte om sommeren, noen flere om vinteren. Ofte går det døgnet rundt vinterstid, med alle mann i arbeid. Om sommeren går det i graving og tippkjøring.

– Vi har litt graving på vinteren også. Men vi kan ikke ta på oss så mye, på grunn av driften på fjellet, forteller Erling Stokkebø.

Vikafjellet

RV13 Vikafjellet, mars 2017. Så lite snø har det ikke vært på mange år.

Det ble forresten ingen prioritering denne gangen (heller) av Vikafjellstunnelen i Nasjonal Transportplan.

Tunnel under Vikafjellet fra Myrkdalen til Vik har vært etterlengtet og etterspurt i lange tider. Det er enda mye snø som skal brøytes, flyttes, freses og graves på Vikafjellet framover.