Her legges verdens første veistrekning med bioasfalt. Den er basert på avfall fra papirproduksjon.
Mindre olje og lavere temperatur. Jaggu ser slitestyrken ut til å være god også. Det liker Richard Gosselink.
Matforskning
Han arbeider på Wageningen UR Food & Biobased Research (FBR) – altså avdelingen for mat og biobasert forskning på Wageningen-universitetet i Nederland.
Det høres kanskje ikke ut som noe typisk sted å finne menneskene som forsker på fremtidens asfalt – men det er nettopp det Gosselink gjør, skriver Forskning.no.
Naturasfalt
Rett utenfor asfaltfabrikken der han arbeider, ligger verdens første veistrekning med bioasfalt – eller naturasfalt, om du vil.
I juli i fjor fikk en strekning på veien nytt dekke. Én del har helt vanlig asfalt, en annen har vanlig asfalt som er lagt med lavere temperatur.
Dekkeleggingen var den den nederlandske entreprenøren H4A som sto for.
Den siste delen har asfalt som er halvblandet med lignin og lagt ved lav temperatur.
Mindre støy
– Det ser også ut til at det blir mindre støy med lignin, sier Verbruggen til Forskning.no.
Rullemotstanden er blant de egenskapene som skal studeres på bioasfalten: Hvis den er god nok, kan det hende den både kan redusere støyen og drivstofforbruket til de bilene som kjører på veien.
Dagens asfalt er en blanding av stein og bitumen – et bindemiddel som lages av råolje. Lignin oppfører seg omtrent på samme måten som bitumen: Det er seigt, stabilt og lett å arbeide med.
Halvparten bitumen
På teststrekningen er halvparten av bitumenet byttet ut med lignin.
Om det er god butikk i å legge asfalt basert på planteavfall? Ikke spesielt. Ennå, i alle fall. Men det skremmer ikke forskeren i Nederland.