Derfor blir det konflikter

– Byggherrer har svært lav bestillerkompetanse, og mangler kunnskap på en rekke områder. Er du velkledd, apatisk og med sugerør inn i statskassa, da kan du kalle deg konsulent. Entreprenører i min bransje er dårlig i norsk men kreativ i fakturering. Totalt sett blir dette et vanvittig pokerspill.

Av Odd Borgestrand

Han sparte ikke på kruttet, Per Erik Brynildsen. Han er daglig leder i entreprenørselskapet Asfalt Remix AS, og styremedlem i MEF Østfold.

Annonse

Debatt på julemøte

Salven kom da han innledet til debatt om anbudskonkurranser og økt konfliktnivå i anleggsbransjen under MEF Østfolds julemøte på Støtvik Hotell i Larkollen forleden.

Oppgaven var å beskrive noen av de utfordringer han møter i sin del av bransjen i samspillet med byggherrer og konsulenter.

Vet ikke hva de vil ha

Den største utfordringen er at vi som entreprenører i asfaltbransjen får i oppdrag å regne på anbud der verken byggherre eller konsulent egentlig vet hva de vil ha. De vet ikke om vi skal prise ut fra vekt eller antall kvadratmeter.

(konflikt_mef_osfold) FRISK DEBATT: F.v. prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen, regionsjef Espen Alvestad i MEF, kommunikasjonssjef Nina Kristin Amdahl i Rambøll og daglig leder Per Erik Brynildsen i Asfalt Remix AS. (Foto: Odd Borgestrand)

FRISK DEBATT: F.v. prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen, regionsjef Espen Alvestad i MEF, kommunikasjonssjef Nina Kristin Amdahl i Rambøll og daglig leder Per Erik Brynildsen i Asfalt Remix AS. (Foto: Odd Borgestrand)

– De forlanger at vi skal varme opp asfalt før den freses. Asfaltvarmere har ikke vært i bruk i Norge de siste 20 årene, men det har ikke byggherrer eller konsulenter fått med seg. De klipper og limer i anbudsdokumenter fra 70-tallet, hevdet Brynildsen.

Ikke overrasket over konflikter

Han var derfor ikke overrasket over det høye konfliktnivået i anleggsbransjen.

Brynildsen mener bedre dialog og kompetanseutveksling nå må settes på agendaen også fra MEFs side.

Kommunikasjonssjef Nina Kristin Amdahl i rådgiverselskapet Rambøll lot seg ikke vippe av pinnen av de friske karakteristikkene fra Brynildsen.

– Det handler om samhandling og å lære å lytte til hverandre, var hennes mantra.

3D-modeller i samhandling

Hun trakk fram BIM (Bygningsinformasjonsmodellering) som et viktig instrument for samhandling.

– Vi er flinke på prosesser, metoder, teknologi og kunnskap. Evnen til samhandling, ulik kultur innen ledelse, ulike agendaer og andre kulturelle forskjeller er en utfordring, sa hun.

Rambøll har utviklet en prosjektmodell som legger vekt på samhandling i tidlig fase og utvidet kommunikasjon gjennom hele prosessen.

– Det er viktig å ha de rette verktøyene, men de hjelper lite om man ikke evner å snakke sammen, sa Amdahl.

Bedre samarbeid

Hun tror at bedre samarbeid mellom alle parter gjennom hele prosjektfasen vil gi mer effektive og lønnsomme prosjekter og færre konflikter.

– Vi har i alt for lang tid arbeidet lineært, altså at den ene ekspertgruppa har overtatt etter den andre. Overleveringsfasen blir mindre sårbar dersom prosjektdeltakerne får bedre forståelse for hverandres oppgaver.

De gode hodene

– Rambøll som rådgiverselskap lykkes best når de gode hodene kommuniserer ved å lytte til hverandre gjennom hele prosjektet. Skal vi levere gode bærekraftige løsninger må vi innta en mer helhetlig tilnærming til oppgavene tidlig i prosessen, understreket hun.

Som svar på Brynildsens karakteristikk mente hun at en god rådgiver er den som lytter mye og stiller spørsmål. Det er imidlertid utfordring at regelverket for offentlige anskaffelser gir lite rom for spørsmål og oppklaring, mente kommunikasjonssjef Amdahl.

Høyt konfliktnivå

Statens vegvesen innrømmer fra sentralt hold at konfliktnivået i anleggsbransjen er høyere enn på lenge.

Prosjektdirektør Svein Røed i Statens vegvesen sa nylig til NRK at konfliktnivået er for høyt. En av grunnene er at prosjektene er blitt større og mer krevende.

Tore Veum er en av de som har ansvar for store prosjekter i Østfold.

Bypakke nedre Glomma

Han er prosjektleder for utbygging av Bypakka Nedre Glomma på vegne av Statens vegvesen, et prosjekt til 10-12 milliarder kroner. Han mener konfliktnivået i Østfold er forholdsvis lavt.

Veum har 19 års erfaring med ulike roller i Statens vegvesen, og han har vært involvert i ulike tvister og konflikter. Han mente det var viktig å skille begrepene, der uenighet kan føre til en konflikt som kan ende i en rettslig tvist.

Advarte mot jurister

Han advarte mot å trekke inn jurister på et for tidlig tidspunkt, og også han understreket viktigheten av den gode dialogen, samspillet og evnen til å løse et felles mål.

– Tvister oppstår oftest i forbindelse med sluttoppgjørene, men de fleste tvistene løses heldigvis i en tidlig fase. Konflikter og tvister tar for mye tid. Vi må snakke sammen før de blir for store, sa han til MEF-medlemmene i Østfold.

Derfor oppstår tvister

Han ga selv svar på hvorfor det oppstår tvister og konflikter også i hans region:

– Vi har en vei å gå når det gjelder kvalitet på konkurransegrunnlagene. Det er ikke alltid kompetansen er god nok verken internt hos oss eller i de rådgivende selskapene vi har avtale med, sa Veum.

Ulik organisering

Statens vegvesen har ulik organisering i de forskjellige prosjektene, og i mange tilfeller for lav bemanning.

– Vi ønsker å framstå som en enhetlig byggherre, men vi har fortsatt en vei å gå både når det gjelder kompetanse og evnen til kommunikasjon med våre samarbeidspartnere, sa Veum.

Redelighet og ærlighet

Han trakk fram redelighet og ærlighet som det viktigste redskap for god dialog.

– Vi er ikke glad i entreprenører som «prøver seg». Dårlige kontrakter blir plukket fra hverandre og entreprenørene utnytter hullene. Det blir feil fokus i forhold til vårt felles mål, mente Veum.

Med adresse til konsulentbransjen sa Veum på en sympatisk måte at han har mange «ulike erfaringer» med konsulenter.

Mange prosjekteringsfeil

– Det er for mange prosjekteringsfeil som må reduseres. Det er konsulenter som har for lite fokus på det som ikke kan leses. De må gjøre seg kjent med terreng og ikke bare kart, sa Veum.

Han etterlyste større grad av kompetanseoverføring mellom erfarne og yngre konsulenter.

– Det er viktig med rekruttering i bransjen, men da må seniorene følge opp juniorene. Det blir dessverre ikke prioritert i tilstrekkelig grad, slik jeg ser det, sa Veum.

Ikke bare pris

Ved valg av rådgiver handler tildelingskriteriene ikke bare om pris.

Kompetanse og erfaring blir vektlagt i større grad. Ved valg av entreprenør er det imidlertid laveste anbud som gjelder.

Forskjellsbehandling

Veum har forståelse for at entreprenører reagerer på denne «forskjellsbehandlingen». Men han mener problemstillingen må løftes til et høyere nivå enn en region i Statens vegvesen.

– Det er viktig at vi starter kontraktsamarbeidet med rett pris som utgangspunkt. For lav pris betyr i de fleste tilfeller også konflikt. Vi må slutte å overfokusere på at all beslutningsmyndighet ligger hos byggherre.

De gode beslutningene fattes når partene legger vekt på redelighet ærlighet og dermed tillit til hverandre.

– Kombineres dette med god kompetanse for samtlige fagfelt sammen med evnen til god kommunikasjon så er mye løst, understreket Veum til slutt.

Grunnlag for dialog

– Grunnlaget for en bedre dialog og et lavere konfliktnivå i Østfold ble kanskje lagt her i kveld, konkluderer regionsjef i MEF, Region Øst, Espen Alvestad.

Konflikter har gjennom hele 2015 vært et viktig tema i styremøtene i Østfold-avdelingen.

Nesten daglig kommer det henvendelser om uenigheter og tvister mellom byggherre, konsulenter og entreprenører. Det handler ofte om dårlige beskrivelser eller manglende forståelse fra entreprenører.

NS 3420

– Vi trenger bedre dialog. Spesielt med konsulentene. Det er alt for mange beskrivelser som ikke holder mål i henhold til NS 3420, som er den viktigste standarden for bygg, anlegg og installasjoner, sa Alvestad.

Konsulentbransjen bruker i stor grad 3420 på feil måte. Konsulentenes oppgave er å gi entydige og klare beskrivelser av den jobben som skal utføres. Dermed skal det også være enkelt for en entreprenør å gi riktig pris på den aktuelle jobben.

– MEF må ta ansvar for å gå i dialog med konsulentene, og dette møtet var et forsiktig, men viktig skritt i riktig retning, sier Alvestad.