Arbeidsfellesskapet Implenia/Stangeland er i gang med å bygge landets mest kompliserte tunnelprosjekt, 250 meter under den lille øya Kvitsøy. Første salve ble utløst mandag 11. november.
Taggede innlegg Rogfast
Bruker seismikk for å «se» inn i fjellet på Rogfast
I Rogfastprosjektet brukes nå seismikksprengning for å gi tryggere og mer forutsigbar tunneldriving.
Vant den siste store kontrakten på Rogfast
To entreprenørselskaper konkurrerte om den siste store kontrakten på Rogfast. JV Implenia Norge AS/Stangeland Maskin AS leverte lavest konkurransesum og vant dermed prosjektet E02 Kvitsøy.
Ett år siden første salve på Rogfast
Ett år er gått siden skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører, Osmund Våga, trykket på knappen for den første salven i hovedløpene, i det som skal bli verdens lengste og dypeste veitunnel.
Verdens lengste og dypeste tunnel tar form
Når den undersjøiske E39-tunnelen fra Randaberg til Bokn i Rogaland står ferdig om ca. åtte år, blir den den lengste og dypeste veitunnelen i verden. Det jobbes nå fra tre påhugg og vi ble med byggherren på Randaberg, hvor Implenia/Stangeland driver både opp- og nedover i to løp.
Rogfast: Tre leverandører prekvalifisert
Tre leverandører er prekvalifisert til å konkurrere om å bygge den siste store E39 Rogfast-kontrakten (E02 Kvitsøy).
Den største Rogfast-kontrakten er utlyst
Arbeidet med å bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel er godt i gang fra Bokn i nord til Randaberg i sør. Nå er den tredje store kontrakten utlyst, med en forventet kontraktsstørrelse på 5 milliarder kroner.
Implena/Stangeland med Rogfast-kontrakt til 4 mrd.
Den andre av tre store Rogfast-kontrakter ble 6. januar signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og direktør Audun Aaland i Implenia Norge.
Signerte tidenes største veiutbyggingskontrakt
Mandag 12.12.22 klokken 12.12, ble den første store Rogfast-kontrakten signert av veidirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Skanska fikk E39 Rogfast-kontrakt
Onsdag 16. november ble den første store Rogfast-kontrakten tildelt. Kontrakten er den første av tre store på å bygge den 26,7 kilometer lange undersjøiske tunnelen mellom Randaberg i sør til Bokn i nord.
Veivesenet går videre med fem Rogfast-entreprenører
Statens vegvesen skal forhandle med fem entreprenører på den første av tre store tunnelkontrakter på Rogfast fra Mekjarvik mot Kvitsø.
Stor interesse for Rogfast-kontrakt
Ni entreprenører vil bygge verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel.
Her starter SVV, Risa og Hæhre opp Rogfast
Lilly Hviding og Audun Haaland (10) tok første spadestikk på Kvitsøy. Planlegger å kjøre tunnelen inn til Stavanger når de får lappen. Risa og Hæhre er i gang med kjempejobben Rogfast.
Første tunnelløp på Rogfast ferdig drevet
Forrige uke ble NCC Infrastructure ferdig med drivingen av det ene løpet i sidetunnelen på E39 Rogfast-E13 Arsvågen, som er en del av Norges største veitunnelprosjekt.
Anleggsbransjen inviteres til dialog om Rogfast
Rogfast er Norges største samferdselsprosjekt. Statens vegvesen vil nå gjøre en ny vurdering av kontraktstrategien for gjennomføringen av prosjektet, og bransjen inviteres til dialog.
NCC tildelt første Rogfast-kontrakt
NCC har blitt tildelt E13 Sidetunnel Arsvågen, den første tunnelkontrakten på Statens vegvesens prosjekt E39 Rogfast. Dette blir Norges største […]
Rogfast vedtatt
Stortinget har vedtatt å bygge verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt. Byggestart kan bli allerede i år.
E39 Rogfast med verdensrekorder
E39 Rogfast-prosjektet er det første store prosjektet i tidenes norske veiprosjekt; en ferjefri vei for veistrekningen E39 Stavanger-Trondheim.