Scanias nye er for Xtra Tøffe forhold

Nå kommer Scania med et eget konsept lastebiler for anlegg. Nyheten XT er for de som bruker lastebilen ekstra hardt. Men de mest interessante nyhetene er tilgjengelig for hele modellprogrammet.

SÖDERTÄLJE: Scania introduserte i fjor høst sin nye generasjon lastebiler. Da var det mest fokus på langtransport og ”vanlige” lastebiler. Nå kommer New Generation i en ekstra robust utforming.

Les også: Scania gir gass med tre systemer for bedre lastebildrift

Annonse

Scania XT for hardt liv

John Lauvstad og Robert Steen, Scania XT

LINE-UP: Markedssjef John Lauvstad og produktansvarlig Robert Steen i Norsk Scania.

XT er Scanias nye konsept for lastebiler som lever et hardt liv. Biler med tre, fire og fem aksler som går i anlegg, tippkjøring, brøyting, tømmertransport, tungtrekk, betong og sånt.

– De fyller et hull i utvalget. Nå har vi et nytt utvalg robuste biler spesielt tilrettelagt for anleggs- og skogskjøring. Her er det mye aktuelt for norske kunder, sier markedssjef John Lauvstad i Norsk Scania.

Tilpasning i detaljer

I likhet med Volvo FMX og Mercedes Arocs har Scania XT en lang rekke detaljer for tilpasning til et tøffere liv enn langtransport på landeveien.

Scania XT støtfanger

Skiltplata på støtfangeren skjuler et slepefeste godkjent for 40 tonn.

Stålstøtfanger med integrert slepefeste, gitter på lys, andre speilhus og en XT-logo på størrelse med en mobiltelefon i grillen er de mest iøynefallende detaljene utvendig. Innvendig handler det om overflater og setetrekk som står for en støyt.

Slepefestet på den nye XT støtfangeren er godkjent for 40 tonns belastning. Det vil si at du kan få drahjelp for å komme løs eller opp en kneik uten å tømme lasset først, får vi vite av Scanias folk i Södertälje.

XT-konseptet er tilgjengelig på det aller meste av Scanias rikholdige lastebilmeny. Alle chassishøyder og –lengder, fjæringstyper, tandem og på alle hyttetyper. Inkludert flattgulvshytta S, om du skulle ønske det.

Stort modellutvalg

Scania brøytefeste

KLART: Kan leveres fra fabrikk ferdigbygget for brøyting. Montér plata, heng på plogen og kjør. Nesten, da.

Strengt tatt er XT ”bare” et konsept på detaljnivå, ikke en egen modellserie som Volvo FMX og Mercedes Arocs.

Modellprogrammet er akkurat like bredt som man er vant med fra Scania. I forbindelse med XT-lanseringen for presse og kunder denne høsten blir det også presentert en del nyheter som er tilgjengelig på både XT og de øvrige bilene i den nye generasjonen.

Og det er her de virkelig interessante tingene er å finne. Her er en rask oppsummering:

Clutch on demand

John Lauvstad, Scania

John Lauvstad tester den nye clutchpedalen.

Clutchpedalen er tilbake! Nå for tiden selges det knapt en eneste Scania med manuell kasse, der er det Opticruise som gjelder. Ikke minst etter at den nye generasjonen Opticruise kom med sideakselbrems i fjor.

Men med ”Clutch-on-demand” er den gode gamle clutchpedalen tilbake på venstre side av rattstammen, og kan brukes når man trenger det. Krokbilen som skal rygge inntill containeren og tømmerbilen som skal finmanøvrere på lasteplassen er to områder den kan komme til nytte.

Større hytte-utvalg

Nye hytter. Og sjekk det kompakte krok-påbygget!

P-hytta er tilbake. Den laveste hytta i modellprogrammet. For de som ønsker lavt innsteg, eller trenger lavest mulig takhøyde på grunn av påbygg.

Hytteprogrammet utvides med korte dagversjoner av G- og R-hyttene, samt den nye P-hytta. I Norge vil antakelig de fleste velge de noe lengre hyttene med uansett.

Alle hyttene kan leveres med forhøyet luftinntak bak hytta. Nå kan det også leveres vindu i bakre hyttevegg, for bedre oversikt over påbygg/last. Som på resten av New Generation er førerplassen i P-hytta flyttet noe framover og ut mot venstre for bedre oversikt. Nå kan man velge mellom elektronisk P-brems som i moderne personbiler eller den gode gamle spaken.

Motor-nyheter

Ny motorserie V8, med tre effektutgaver: 520, 580 og 650 hk. Disse skal ligge 7-10 prosent lavere i forbruk enn den gamle V8-serien. Utslippsrensing uten EGR, kun med SCR.

­

Anders Jenssen, Scania

Få vet mer om forbruk i Scania-motorer enn norske Anders Jenssen.

– Biler i dette segmentet går ofte full i én retning og tom i retur. Det stiller store krav til drivlinje og kraft i lasting og lossing. Men det meste av forbruket skjer derimellom, på en miks av vanlige veier. Vi har gjort mye for å redusere forbruket , spesielt gjennom forbedring av motoren virkningsgrad. Stor, tung motor i lett drift (tom bil) er vanskelig å få god virkningsgrad ut av. Den nye generasjonen V8-motorer holder virkningsgraden bedre, sier Anders Jenssen.

Nordmannen er teknisk sjef for energioptimalisering i Scania.

Grom-motoren 730 vil fortsatt være i programmet, men i den gamle motorserien.

De minste versjonene av hhv 16 liters V8 og 13 liters rekkesekser leveres med en annen kamaksel, s.k. Millerkam. Denne holder innsugs- og avgassventilene åpne samtidig et øyeblikk. Dette skal gi et bedre forhold mellom effekt og forbruk.