Her foregår akkurat nå en ny verdensrekord i Volvo. Demo-arrangementet på Hovinmoen med storinnrykk av lastebiler og anleggsmaskiner blir lagt merke til i Volvo globalt. Det markerer starten på et nytt og tettere samarbeid mellom lastebil og maskin.
GARDERMOEN: – Vi går inn i et tettere samarbeid. Hovinmoen er det første store arrangmentet der dette samarbeidet vises.
Det sier Gunnar Thorud, administrerende direktør i Volvo Maskin AS. Han og kollega Waldemar André Christensen i Volvo Trucks står i spissen for et lag av ansatte fra Volvos selskaper for henholdsvis anleggsmaskiner og lastebiler i månedsskiftet april-mai arrangerer et stort, felles demo-arrangement med lastebil og maskin i en del av Veidekkes masseuttak på Hovinmoen, rett nord for hovedflyplassen på Gardermoen.
Hver for seg
Egentlig burde det vært en selvfølge: Volvo lager både anleggsmaskiner og lastebiler (og busser). De fleste entreprenørbedrifter opererer med både maskin og lastebil. Likevel har Volvo Maskin og Volvo Trucks operert hver for seg. Ikke fullstendig vanntett: Et visst samarbeid har det vært. Men likevel så separat at lastebil er underlagt Volvo Norge, mens Volvo Maskin er underlagt sin svenske «urmoder», Volvo AB.
Årets store demo-arrangement på Hovinmoen markerer starten på en ny tid i hvordan Volvo skal fronte de «tunge» kundene i Norge.
Både lastebil og maskin
– Mange av våre kunder er totalkunder, som har både lastebil og maskin. Dette vil avspeiles mer framover, sier Gunnar Thorud.
– Den total kundeopplevelsen er viktig. Vi er nå i en støpeskje. Både jeg og Gunnar er ledere i nye roller. Sammen skal vi meisle ut en vei framover, sier Waldemar André Christensen i Volvo Trucks.
De to holdt en felles pressebriefing på første dag av det store demo-arrangementet på Hovinmoen. Her ble det ekstra hektisk for staben i de to selskapene, etter at værgudene fant det for godt å dumpe store mengder snø over Østlandet denne dagen. Her ble det rikelig anledning til å praktisere det nye samarbeidet på snørydding og klargjøring mandag morgen.
Organisering og lokasjon
– Vil det komme en samorganisering av selskapene?
– Ikke i første omgang. Nå skal vi finne hverandre bedre, og se hva som skjer. Vi har fått en klar og tydelig føring fra konsernledelsen i Volvo om mer samarbeid. Vi skal samarbeide tettere mellom ledere, selgere og i service, sier Christensen.
Både Volvo Trucks og Volvo Maskin sliter med trange forhold på sine respektive hovedkontorer i Oslo, og må på sikt flytte til større plass.
«Er det lov til å spekulere om en framtidig samlokasjon», spurte en journalist på pressebriefingen. «Ja, det er lov», var svaret han fikk, til en smule humring i salen.
– Vi har begge behov for større plass. Vi ser på løsninger hver for oss og vi ser på løsninger sammen, svarte Christensen.
Stort arrangement
Volvo Trucks og Volvo Maskin venter å ta imot totalt rundt 1000 kunder, skoleelever og andre gjester i løpet av de to ukene arrangementet varer. 5. og 6. mai er satt av som åpne dager for de som ønsker å besøke arrangemente, men ikke har fått invitasjon via selgere.
Volvo Trucks Volvo Maskin har investert rundt tre millioner kroner i arrangementet. Det foregår på et 50 mål stort område av Veidekkes masseuttak på Hovinmoen.