Et nytt og heftig brøytekonsept tok i fjor vinter Trondheim med storm. Gatene ble ryddet i rekordfart, og saltbruken ble kraftig redusert.
Det var den lokale entreprenøren Graver AS som satte i gang sin innovative brøytemetode i trønderhovedstaden i fjor. Inspirert av bl.a. flyplassbrøyting fikk de unna snøen i en forrykende fart, samtidig som saltbruken ble redusert til en tredjedel. Vinteren står nå for døra, og Graver AS akter å fortsette sitt suksesskonsept.
Ingen standard
– Sammen med Ramlo Sandtak AS inngikk vi i fjor en femårskontrakt med kommunen på vintervedlikehold i Trondheim sentrum. Kravet var at snøen skulle kjøres bort innen ett døgn. I tillegg var det et ønske om å begrense saltbruken, forteller daglig leder Svein Tore Sæther til Anleggsmaskinen.
– Det finnes ingen ordentlig standard for hvordan det skal brøytes gjennom byen. Vanligvis hiver man jo bare snøen ut på hver side, men gjør vi det midt i byen, hvor det gjerne er hus på begge sider av veien, så går det jo lett noen ruter, humrer han.
– Derfor kreves det en annen løsning i byen, men som likevel må være rask og effektiv.

KLARE: Daglig leder Svein Tore Sæther (t.v.) og prosjektleder Jon Sandvik er klare for en ny vintersesong i trønderhovedstaden. Utstyret venter bare på å bli tatt i bruk. (Foto: Runar F. Daler).
«Brøytetog» uten stans
– Vi har sett litt på hvordan man brøyter rullebaner på flyplasser, og fant ut at vi kunne hente noen ideer derfra til brøyting i byen, sier Jon Sandvik, prosjektleder hos Graver AS.
– Når det begynner å snø, rykker vi nå ut med 19 brøyteenheter og mellom 10 og 20 lastebiler, avhengig av hvor mye det snør. Med skjær og koster samles snøen i midten av veibanen – i kollektivfeltet, hvor det er minst til hinder for trafikken – før den freses opp i lastebilene. Vi kjører dette «brøytetoget» kontinuerlig uten stans i 10-15 km/t gjennom byen, og etter siste kjøretøy er veien bar ned til asfalten, ferdig saltet, forklarer han.
– Brøytingen foregår fortrinnsvis på natta, men det kan jo bli når som helst på døgnet, avhengig av hvor mye det snør og når den kommer. Men i rushtida, mellom klokka 7 og 9 og klokka 15 og 17, brøyter vi ikke.
1/3 av saltet
I tillegg til at dette brøytetoget er effektivt og raskt, har Graver AS også oppnådd en kraftig reduksjon i saltbruken.
– Vi fikk ideen om å koste først, for deretter å legge saltet på nykostet, snøfri asfalt. På den måten brukes ikke saltet til å smelte snø, men til å holde veien bar. Etter at vi begynte med dette, kom vi ned på gjennomsnittlig i underkant av fem gram salt per kvadratmeter vei, noe som tilsvarer en tredjedel av tidligere saltforbruk, sier Sæther.
– Vi bruker for øvrig mye knust tørrsalt i stedet for saltløsning. Likevel må vi bruke litt saltlake når det er helt bart, så ikke saltet bare blåser av veien. Saltlaken består gjerne av 20 prosent salt og 80 prosent vann, utdyper han.
Traktor er best
I motsetning til mange andre aktører, sverger Graver AS til traktoren som hovedredskap.
– Vi bruker nesten uten unntak traktorer og små hjullastere til dette oppdraget, sier Sæther.
– Man får mye utstyr på en traktor, den er svært fleksibel, den kommer til på de fleste steder og den er effektiv der det er trangt. Traktoren er i det hele tatt meget anvendelig, slår Sæther fast.
Mange tvilte
Det var ikke alle som hadde tro på konseptet til Graver AS før de satte i gang fjor.
– De færreste trodde vi ville klare å kjøre bort snøen så raskt. Litt av nøkkelen er faktisk mindre salt. Da blir snøen krammere og mye lettere å håndtere. Ved å redusere saltet til et minimum, gikk det an å laste med snøfres på lastebilene, forteller Sandvik.
– Tidligere lastet man med hjullaster på bil, og da ble det liggende igjen enorme berg med snø rundt omkring i byen. Den snøen var i tillegg som oftest helt svart av eksos og støv. Nå kjører vi den bort med én gang, og da er den så ren at den kan tippes rett på sjøen, skyter Sæther inn.
– Mange mener også at det må bli veldig dyrt å sette inn så mye ressurser på én gang når det skal brøytes. Men det er jo like mye snø som må bort uansett – vi gjør det bare raskere. Når man laster med hjullaster blir det dessuten masse luft i snøen, mens det med freser blir mye mer kompakt, så det blir faktisk færre lass, sier Sæther.
Ingen klager
Foran kommende sesong er Graver og Ramlo Sandtak i rute, og innbyggerne i Norges tredje største by kan forhåpentligvis se frem til snøfrie bygater i vinter.
– Vi er veldig klare for en ny sesong. Vi har alt under kontroll, og alt av maskiner og utstyr er på plass. I løpet av forrige vinter fikk vi tilrettelagt og tilpasset systemet vårt så bra, at vi behøver ikke endre på noen ting i år, sier Sæther.
– Gjør man en god jobb så er det ingen som klager, og vi fikk ikke én eneste klage i fjorårssesongen. Det er selvsagt viktig å ha motiverte medarbeidere. Det er 90 mann i dette systemet og tre mann på hver maskin døgnet rundt. Vi har én times responstid, så mannskapet sitter klare med mobiltelefonen i hånda til enhver tid. Det er klart at det er store ressurser på én plass, men det må til skal jobben gjøres ordentlig, avslutter han.