Hydrema har laget en ny, større jernbanegraver. MX20 løfter som en 20-22-tonner, men er 30 cm kortere i hekken.
Etter et par år med suksess for jernbanegraveren MX16 Rail (Norges første ble levert i år) har Hydrema nå utviklet storesøster MX20 Rail.
Kundene har bedt om en maskin med større løftekraft og stabilitet.
Motvekt og programvare
– Den nye MX20 veier 21 tonn som basismaskin. Forskjellen ligger først og fremst i større motvekt og endringer i software. Den nye maskinen er bygget på den samme grunnkonstruksjon som MX16. Der er pumper og andre deler så kraftig dimensjonert at de fint kan greie kravene til større løfteevne på MX20, sier Skandinavia-sjef Morten Lemvig i Hydrema.
Med MX20 Rail (link til pdf) beveger Hydrema seg inn i et helt annet segment.
Med sin jernbanegraver MX16 Rail har prioriteten vært på kompakt design, der maskinen kan jobbe på ett dobbeltspor mens det kjører tog på det andre.
Den slags tillater ikke Jernbaneverket her i Norge, så det spiller liten rolle.
Jernbanegraver med større løftekapasitet
– Det er mange kunder som ikke har behov for det kompakte designet fordi de jobber på enkeltspor eller på helt stengte strekninger. Til gjengjeld ønsker de en maskin med større løftekapasitet. Og ikke minst høy hydraulisk kapasitet, for å forsyne redskaper som blir større, tyngre og mer oljekrevende, sier Lemvig.
Hydremas suksess med jernbanemaskiner skyldes i følge Hydremas egen pressemelding at maskinene er 100 prosent fabrikksbygde.
Må bygges om til jernbane
Jernbanemaskiner fra andre leverandører må bygges om til jernbanebruk hos underleverandør, med de konsekvenser det har for leveringstid og pris.
Dessuten inngår jernbaneutstyret i Hydremas modulkonsept.
– Det innebærer at fabrikken ganske sent i produksjonsprosessen kan gjøre en konvensjonell gravemaskin om til en jernbanegraver. Det har mange fordeler for vår produksjon, og det gir kunden fordeler med kortere leveringstid og færre forskjellige reservedeler, sier utviklingssjef Thorkild Iversen i pressemeldingen fra Hydrema.
Et annet liv
Modulsystemet gjør også at jernbaneutstyret enkelt kan demonteres, og maskinen kan få et ”annet liv” som konvensjonell gravemaskin.
– Det gir større bruktverdi i en brukt jernbanemaskin når den også kan bygges om med skjær og støttelabber, sier Iversen.
Beslutningen om å bygge MX20 Rail skjedde i løpet av bare to døgn, selv om etterspørselen har vært der en stund.
Som andre 20-tonnere
– En dag fikk jeg igjen en konkret forespørsel, som jeg sendte videre til utviklingssjefen. Allerede dagen etter lå beregningene klare på Hydrema MX20 Rail. Det er en maskin som matcher alle 20-tonnere i bransjen, men likevel med en svingradius 25-30 centimeter kortere enn en typisk 20-22-tonner, sier Morgen Lemvig.
Hydrema er vant til at deres gravemaskiner ligger over konkurrenter i pris på konvensjonelle gravemaskiner.
Det har de – stadig i følge sin egen pressemelding – levd godt med fordi deres maskiner ”er på et kvalitetsnivå helg for seg selv”.
Matcher pris
– Det er også jernbanegraverne MX16 og MX20. Men produksjonsmåten gjør at produktet matcher markedet rent prismessig også. Det er en spesiell situasjon som vi må venne oss til, humrer Lemvig.
I tillegg til å utvikle den nye maskinmodellen har Hydrema laget et oppgraderingskit – inklusiv typegodkjennelse – som gjør at en MX16 Rail kan bygges om til MX20 Rail.
Maskinen drives i likhet med øvrige Hydrema-produkter av en Cummins steg 4-motor. Rensingen foregår med Adblue, men uten dieselpartikkelfilter.
MX20 Rail hadde nylig en ”snikpremiere” på Entreprenad Live i Gøteborg, men får sin offisielle premierepresentasjon på transportteknolgimessen InnoTrans i Berlin i slutten av september.