Ploger og skjær, tipp, lem, henger og salteutstyr. Tellefsdals nye plogstyring samler alle funksjoner i én joystick, rett ved førerens hånd.
LILLESTRØM /FIANE: Tellefsdal har laget en ny plogstyring mange lastebilsjåfører vil ta imot med stående applaus. Spesielt de som kjører flerbruksbil, med brøyting om vinteren og tippbil om sommeren.
Yoga for lastebilsjåfører
Et lite hverdagsscenario for deg som kjører lastebil, enten det er hele tiden eller bare av og til:
Du har akkurat rygget deg til tippen. Du strekker høyre hånd til tippknappen laaangt der bortpå dashbordet. Samtidig strekker du huet mot venstre, i et forsøk på å se målet i speilet.
For noen kan det sikkert minne om en øvelse i yoga.
Plogstyring styrer brøyting og tipp
Fra én og samme joystick kan man nemlig styre alle sentrale funksjoner på bil og henger:
- Frontplog
- Sideplog
- Underliggende skjær
- Saltspreder
- Tipp og lem på bilen
- Tipp og lem på hengeren
Hele greia altså i én joystick, rett ved førerens hånd.
De samme funksjonene kan til og med styres fra en liten, ekstern fjernkontroll. Det kan være nyttig når man skal ha ploger og skjær av og på.
Tippen styres av asfaltlegger
– Eller hvis man kjører foran en asfaltlegger. Da kan en kar på asfaltleggeren eller på bakken styre tippen på bilen og få den asfalten de trenger, sier selger Rune Dalen i Tellefsdal.
På plogstyringens display kan man også aktivere og deaktivere de ulike funksjonene. Da kan for eksempel plog, skjær og saltspreder deaktiveres.
Ingen fare for at noen kommer borti saltsprederknappen, sånn at hydraulikken til den sviver og går hele sommeren uten at noen vet det.
Den nye plogstyringen ble lansert sist vinter, og ble vist på Tellefsdals stand på Transport 2016.
Markedet ikke klart ved forrige lansering
Men den smarte plogstyringen er faktisk ikke en ny ide hos Tellefsdal.
– Vi prøvde for 7-8 år siden med en lignende variant. Men da var ikke markedet klart. Påbyggteknologien med canbus-forbindelse var ikke kommet langt nok, og kundene følte seg ikke trygge på funksjonaliteten.
– Et så komplisert system må da være fryktelig dyrt å installere?
Enklere installasjon
– Nei, det kan godt være enklere enn med et tradisjonelt system. I alle fall hvis man utnytter muligheten helt ut.
– Jaha…?
– Installert på en ny bil vil kontrollenheten stå ute i et skap. Èn kabel til joysticken er alt som går inn i bilen. Men på installasjonene vi har gjort hittil ville kundene ha de tradisjonelle bryterne til alle funksjoner i tillegg. Da blir det en del mer elektrikerarbeid til trekking og brytermontering, sier Dalen.
Videoen under viser funksjonene i Tellefsdals nye plogstyring.