Hæhre og Isachsen fikk overlevert 23 Mercedes Arocs anleggsbiler. Én treakslet trekker. Resten fireakslede tippbiler. – Det er fremtiden. Vi kutter ut alle tippsemier, sier lastebil-sjefen i Hæhre.
HØNEFOSS: Aldri før har Bertel O. Steen levert en så stor pakke med anleggsbiler på én gang. 23 stykker. 15 til Hæhre, åtte til Isachsen. Hæhres biler er rene anleggsbiler, mens Isachsen bruker sine til litt forskjellige ting.
Tre av de nye er rigget til brøyting. Bilene er halvparten av en storordre fra i vår, der Hæhre, Isachsen, Risa og TT Anlegg gikk sammen om å kjøpe 46 anleggsbiler i en pakkeløsning med så gunstige betingelser som mulig. Det kan være starten på et større samarbeid.
Innkjøp
Hæhre har til nå hatt mye tippsemi i drift. I forbindelse med kjøpet av Arocsene legger selskapet om lastebildriften. 30 biler selges, og erstattes med noen færre nye. Tippsemi er det slutt på.
– Ja, vi øker andelen fireakslede biler med dette. Det er fremtiden. Vi får mer med oss på singel bil, og vi får større fleksibilitet. Vi kutter ut alle egne semier, og leier inn ved behov, sier Geir Døskeland. Han er fagansvarlig for lastebil i Hæhre.
Hengere
– Den fjerden akselen øker totalvekten på bilen fra 26 til 32 tonn, og drar med seg ca to tonn ekstra egenvekt. Dermed kan vi få 25-30 prosent ekstra nyttelast. Kostnaden øker med 150-200 000 pr bil. Det lønner seg for oss, sier driftsleder Tom Wigdal i Isachsen Maskin AS.