Verdenslansering under Volvodagene i Drøbak

I litt over én uke arrangerte Volvo Maskin og Volvo Trucks Volvodagene 2025 ved det nye hovedkontoret til maskinforhandleren i Drøbak. Blant alle maskinen for prøvekjøring var det en verdensnyhet – Volvo EWR150 i den nye F-serien.

– Vi er egentlig ikke helt sikre på om vi får lov av Volvo CE å lansere verdensnyheten, men når maskinen likevel er her må vi jo fortelle dere om den, sier salgsdirektør David Kristianslund med et smil, da han tar oss i mot på plassen foran det nye hovedkontoret i Drøbak. Kristianslund og produktsjef Frode Andersen er entusiastiske når de forteller om alle nyvinningene ved den nye hjulgraveren.

– EWR150 har vært en av bestselgerne våre i mange år, og i hjulgraversegmentet har vi over 50 prosent markedsandel. Den nye F-seriemaskinen har helt ny overvogn og ramme, og den har 35 prosent bedre løftekapasitet enn forgjengeren, sier Andersen. Sistnevnte skyldes redesign av bommen, som blant annet er flyttet lengre bakover, og nye sylindre.

Annonse

I tillegg til ny EWR150, lanseres også ny F-serie av den litt tyngre EWR170, men denne var ikke i Drøbak. De to modellene er utstyrt med samme motor, som yter 115 kW (105 kW på forrige modell), men det er vekten som skiller de to modellene. EWR150 veier ca. 17 tonn, mens EWR170 har en vekt på ca. 19 tonn.

Produktsjef Frode Andersen demonstrerer den elektrisk nedfellbare stigen som gjør det enklere å klatre inn og ut av maskinen. (Foto: Njål Hagen)

Produktsjef Frode Andersen demonstrerer den elektrisk nedfellbare stigen som gjør det enklere å klatre inn og ut av maskinen. (Foto: Njål Hagen)

Ekstra hydraulikk

Hjulgraveren har fått ny pumpe og styresentral, og det er flere muligheter og økt kapasitet på ekstrahydraulikk. Volvo oppgir følgende: X1 med 240 l/min og 375 bar, X3 med 120 l/min og 375 bar, og X4 med 50 l/min og 260 bar. Dette skal gi god oljekapasitet til både tiltrotator og verktøy.

– Maskinen er også den første Volvo-maskinen som får det nye Mic4 styresystemet. Dette er et felles styresystem som flere produsenter har gått sammen om å utvikle, sier Andersen.

Formålet skal være enklere for kundene å koble til forskjellige merker av tiltrotatorer, HK-fester og redskap. Mic4 styresystemet er klart fra fabrikk, og man slipper tilpasning til de enkelte merkene i etterkant.

EWR150 i F-serien har helt ny ramme, overvogn, førerhytte, kraftigere bom-sylindre og økt motoreffekt. Hjulgraveren kan også leveres med firehjulsstyring fra første kvartal 2026. (Foto: Njål Hagen)

EWR150 i F-serien har helt ny ramme, overvogn, førerhytte, kraftigere bom-sylindre og økt motoreffekt. Hjulgraveren kan også leveres med firehjulsstyring fra første kvartal 2026. (Foto: Njål Hagen)

Ny førerhytte

– Selv om hytta ser lik ut som E-serien, er alt innvendig nytt, sier Andersen. En ny 12,8 tommers touchskjerm er flyttet ned fra A-stolpen og er nå integrert i konsollen med førerstolen og armlener.

– Det meste er nå integrert i skjermen og styres fra denne, og hver fører kan stille inn funksjoner og knapper som man selv ønsker og lagre de, sier Andersen.

I skjermen får man også opp maskinstyringen, slik at man slipper en ekstra skjerm for denne.

– Så langt er det Unicontrol fra L5 Navigation og Topcon som er integrert i systemet til Volvo, men vi er i samtaler med flere merker, og har som mål å få det på plass så fort som mulig.

I HD Volvo Smart View-systemet får man 360 graders oversikt rundt maskinen, og kameraene har også radarfunksjon. Systemet er utviklet slik at kameraene fanger opp og skiller mellom mennesker og faste objekter.

Av andre nyheter i førerhytta er blant annet større oppbevaringsrom, trykkluftpistol, oppbevaringsrom for sko, nytt sete med enten to- eller trepunkts sikkerhetsbelte og ladeplate for mobiltelefon.

Den nye 12,8 tommers touchskjermen er flyttet ned fra A-stolpen og er nå integrert i konsollen med førerstolen og armlener. Armlenet har også integrert ladeplate for mobiltelefon. Bommen er flyttet litt lengre bakover, noe som gir bedre sikt gjennom høyre siderute. (Foto: Njål Hagen)

Den nye 12,8 tommers touchskjermen er flyttet ned fra A-stolpen og er nå integrert i konsollen med førerstolen og armlener. Armlenet har også integrert ladeplate for mobiltelefon. Bommen er flyttet litt lengre bakover, noe som gir bedre sikt gjennom høyre siderute. (Foto: Njål Hagen)

Smarte løsninger

Med den nye hjulgraveren har Volvo kommet opp med flere smarte løsninger rundt om på maskinen. Man kan blant annet velge ekstra dieseltank på 135 liter der verktøykassen vanligvis sitter på maskinens høyre side.

Volvo har også utviklet en egen elektrisk nedfellbar stige som gjør det enklere å klatre inn og ut av maskinen.

Alle utvendige lys er nå LED, og er i en kombinasjon av klart og frostet glass. Ifølge Andersen gjør denne lysmiksen det lettere å ta bort skygger og få frem kontraster.

Nå kommer også hjulgraverne med ferdig komplett tipp/strø og bremseopplegg for henger fra fabrikk. Dette måtte tidligere bygges på under klargjøringen av maskinene, og var en tidkrevende jobb.

Ekstra dieseltank på 135 liter kan monteres der verktøykassen vanligvis sitter. (Foto: Njål Hagen)

Ekstra dieseltank på 135 liter kan monteres der verktøykassen vanligvis sitter. (Foto: Njål Hagen)