Statens vegvesen har forberedt seg på krisesituasjoner ved store snøfall for å unngå en ny situasjon slik det var på E18 ved Ørje i fjor. Da stod trafikken bom fast i flere timer.
– Med erfaringene fra fjoråret, har vi gjort flere tiltak både fysisk på veien og for å styrke overvåkingen, sier Nils Karbø, avdelingsdirektør for Drift og vedlikehold Øst i Statens vegvesen, i en pressemelding.
I fjor kom det første store snøfallet overraskende. Det var flere timer stans på E18 ved Ørje. Bergingsbiler og brøytebiler havnet i den samme køen og fikk ikke gjort jobben sin.
Mange trafikanter – tunge kjøretøy og privatbilister – var ikke forberedt. Bilister på sommerdekk hindret all framkommelighet.
Nødåpninger i midtrekkverket og kameraovervåking
– På en strekning på ca. fem kilometer på E18, mellom Statens vegvesens kontrollstasjon på Ørje og riksgrensa, har vi montert fem nødåpninger i midtrekkverket, sier Nils Karbø.
– Det gjør det mulig å slippe gjennom bergingsbiler, brøytebiler og nødetater, og for å ha større mulighet til å dirigere trafikken ved store snøfall og andre alvorlige hendelser.
Videre forteller Karbø at det fra denne vinteren er montert trafikkameraer med direkte forbindelse til Veitrafikksentralen, slik at stans og hendelser i trafikken i dette området kan oppdages raskt og formidles fort ut til publikum.
I tillegg er det på motsatt side av veien for kontrollstasjonen, etablert kjettingplass for tunge kjøretøy. Her kommer det også et webkamera som gir oversikt over trafikk- og kjøreforholdene på veien.
Statens vegvesen har tungbilkontroller gjennom vinteren på kontrollstasjonen på Ørje. Her blir tungbiler inn i landet kontrollert om de er riktig skodd for kjøring på vinterføre, og om de har med kjettinger.
Å komme trygt fram er en dugnad
Tiltakene på Ørje skal være med på å forsterke den vanlige vinterdriften til Statens vegvesen.
– Vi skal sørge for at europa- og riksveiene blir brøytet, strødd og saltet så trafikantene kommer trygt fram. I tillegg har bilistene sammen med oss et ansvar for trygg ferdsel på vinterveiene, understreker Karbø i Veivesenet.
Problemene på Ørje i fjor oppstod fordi mange enda kjørte med sommerdekk da den først snøen kom.
Karbø minner om at sjåførene har ansvar for å ha riktig veigrep, hele året
– Sørg for å ha riktige og godkjente dekk. Hvis du i tillegg kjører etter forholdene og holder god avstand til forankjørende på vinterføre, bidrar du til at du og andre trafikanter kommer trygt fram i vinter.