Endelig starter prosessen med å finne en entreprenør som kan bygge verdens første skipstunnel. Kystverket tror det er stor interesse for prosjektet i entreprenørmarkedet.
Etter planen skal Kystverket offentliggjøre anbudet for byggingen av Stad skipstunnel 1. desember. Deretter inviteres interesserte totalentreprenører med på en egen tilbudskonferanse på Gardermoen 17. desember. Dette ifølge en pressemelding fra Kystverket.
– Reguleringsplanene ble ferdige i slutten av oktober. Vi er også stort sett i mål med grunnerverv og annet forberedende arbeid. Nå jobber vi intenst med de siste justeringer og kvalitetssikring av konkurransegrunnlaget før vi legger det ut i Doffin siste helgen i november, sier prosjektsjef for Stad skipstunnel i Kystverket, Harald Inge Johnsen.
Han påpeker at anbudsutlysningen er en viktig milepæl i prosjektet.
Tror på stor interesse
Kystverket tror det vil være stor interesse for å bygge verdens første skipstunnel. Tidligere kontakt med entreprenørmarkedet, blant annet gjennom to leverandørkonferanser, har vist at det er stort engasjement og interesse for prosjektet.
– Stad skipstunnel er et spektakulært og til dels utfordrende prosjekt, som det ikke finnes maken til i verden i dag. Dette tror vi vil trigge mange entreprenører, noe som kan skape stor konkurranse. Dette vil igjen ha påvirkning på kvalitet og ikke minst pris, håper Johnsen.
Mer balansert konkurransegrunnlag
Johnsen ber entreprenørene merke seg at Kystverket har gjort en del endringer i konkurransegrunnlaget i etterkant av den forrige markedskonferansen i 2023, blant annet etter innspill fra entreprenørene selv:
– Det er gjort endringer i risikobildet, inkludert fordeling av risiko. Byggherren legger nå i større grad til grunn standardisert ansvar i henhold til NS-8407, samt at byggherren gjennomfører ekstra grunnundersøkelser og tar mengderisikoen knyttet til noen prosesser. Dette innebærer blant annet at all bergsikring i tunnel- og dagsoner blir oppgjort etter mengderegulerbare enhetspriser. Det samme gjelder injeksjonsarbeider og vann- og frostsikringsarbeider, sier Johnsen.
Johnsen påpeker at hele konkurransegrunnlaget nå er lagt opp på en mer balansert og forutsigbar måte – mellom byggherre og entreprenør. Flere opplysninger vil entreprenørene finne i dokumentene i Doffin (den nasjonale kunngjøringsdatabasen for offentlige anskaffelser) og på tilbudskonferansen på Gardermoen 17. desember.
Tilbudskonferanse før jul
– Interesserte totalentreprenører må merke seg at vi skal arrangere en tilbudskonferanse på Radisson Blu Hotell på Gardermoen 17. desember. Der vil vi presentere prosjektet og gå i gjennom de viktigste momentene i konkurransegrunnlaget, med spesiell vekt på kvalifikasjons- og utvelgelseskriterier samt tildelingskriterier. Det blir også anledning å stille spørsmål, sier Johnsen, som håper mange entreprenører vil benytte anledningen til å få ytterligere opplysninger om prosjektet og konkurransen før det blir juleferie.
Byggingen av skipstunnelen skal lyses ut som en totalentreprise (NS-8407) med forhandlinger.
Kystverket ser for seg følgende tentative framdriftsplan for anbudsfasen:
Planlagte milepæler | Tentative datoer |
Anbudsutlysning | 01.12 |
Tilbudskonferanse for interesserte leverandører | 17.12, Radisson Blue Gardermoen, kl.10 -12 |
Frist for innlevering av forespørsel om deltagelse i konkurransen | 31.01.25 |
Meddelelse om kvalifisering og invitasjon til utvalgte kvalifiserte entreprenører om å inngi tilbud | Mars 2025 |
Felles avklaringsmøte og befaring på Stad og deretter separate avklaringsmøter med inviterte leverandører (3-5 stk.) | Mars – mai 2025 |
Frist for innlevering av første tilbud | 01.06.2025 |
Forhandlingsfase | August – september 2025 |
Frist for innlevering av endelig tilbud | Oktober 2025 |
Meddelelse om tildeling av kontrakt | November 2025 |
Kontraktssignering | Innen vedståelsesfrist |
Om alt klaffer, kan det bli byggestart tidlig i 2026. Byggetiden har Kystverket estimert til i underkant av fem år.
Må innenfor kostnadsrammen
Tilbudet Kystverket får inn fra en totalentreprenør for byggingen av skipstunnelen må ligge godt innenfor den totale kostnadsrammen for prosjektet på 5,060 mrd. kroner, som Stortinget har vedtatt. Dersom det ikke kommer inn tilbud innenfor kostnadsrammen, må eventuelt en ny kostnadsramme vedtas av Stortinget