Skal det være en elektrisk hjullaster?

Økende etterspørsel i Norge etter den elektriske hjullasteren WL20e fra Wacker Neuson.

Den første «grønne» hjullasteren fra Wacker Neuson, WL20e med elektrisk drift, benyttes blant annet som utleiemaskin av J.I. Bygg AS. Firmaet, som er totalentreprenør for bygging av en ny skole i Oslo, planlegger nå å kjøpe denne modellen for å utvide maskinparken, ifølge en pressemelding fra Wacker Neuson.

I Norge, landet i verden med størst andel elektriske biler, er man meget oppmerksom på miljøvennlighet og operatørvern på byggeplasser. Den utslippsfrie hjullasteren WL20e fra Wacker Neuson blir akkurat nå brukt under bygging av en ny skole. Byggefirmaet og totalentreprenøren J.I. BYGG AS, som har oppdraget, leier den fra maskinparken til UCO AS, og sier seg meget tilfreds med maskinens prestasjoner.

Annonse

Lydløs, utslippsfri

– Vi bruker maskinen hovedsakelig til transport av løst materiale og vindusglass fra containeren til byggeplassen. Førerne er meget tilfreds, og skryter veldig av den lydløse, utslippsfrie og avslappende arbeidsmåten som er mulig med hjullasteren. Også batterilevetiden på seks timer virker overbevisende i en normal arbeidsdag, sier Geirmund Gardner, prosjektleder hos J.I. Bygg AS BYGG.

WL20e-hjullasterens ECO-merke spilte en viktig rolle for entreprenørfirmaet for avgjørelsen. Dette fordi J.I.BYGG AS har miljøfyrtårn-sertifikatet for spesielt å bidra til vern av miljøet – et merke som ofte er etterspurt i Skandinavia, og som stadig oftere spiller en viktig rolle ved tildeling av oppdrag.

– Den utslippsfrie hjullasteren passer perfekt inn i vårt konsept: Manøvrerbar, kompakt og like egnet ute som inne, utvider den vår maskinpark på en ideell måte. Vi planlegger for tiden å kjøpe en WL20e hjullaster til vår maskinpark, fortsetter Gardner.

Økonomisk

To elektromotorer for kjøredriften og arbeidshydraulikken sørger for at ytelsesegenskapene til hjullasteren WL20e tilsvarer konvensjonelle maskiner. Avhengig av behovet blir kapasiteten fra hver motor kun utnyttet når det er nødvendig, og dermed synker energiforbruket. I tillegg til at hjullasteren er miljøvennlig har den også fordelen av å være økonomisk. Energiforbruket til WL20e ligger under den dieseldrevne modellen slik at en energibesparelse på opptil 48 prosent er mulig. Det benyttes et blybatteri som er godt utprøvd i industrien i mange tiår, og som til opplading kan enten tilkobles til 230 eller 400 V spenning. Ytterligere kostnadsbesparende potensialer ligger skjult i vedlikeholds- og serviceintervallene fordi det er benyttet færre deler og komponenter som er utsatt for slitasje. Entreprenører som velger den kompakte batteridrevne hjullasteren WL20e trenger derfor ikke å inngå noen kompromisser angående ytelse og bruksmuligheter, samtidig som de har fordelen av null-utslipp.

Kompakt

Hjullasteren, med en høyde på 2,19 meter og en bredde på kun én meter, kan brukes selv når det er trangt om plassen eller inne i bygninger. Ledd-pendelstyringen gir maskinen stabilitet selv på ujevne grunnforhold. Fordi vognen foran og bak kan pendle uavhengig av hverandre har hjulene alltid maksimalt grep. Med en driftsvekt på 2300 kg klarer den elektrisk drevne hjullasteren WL20e en tippelast på
1416 kg – rundt 200 kg mer enn den konvensjonelle maskinen. Skuffeinnholdet med en standardskuffe er 0,2 kubikkmeter. En positiv tilleggseffekt er det ekstremt lave støynivået som spesielt innendørs spiller enn viktig rolle.

I tillegg til UCO AS har flere firmaer i Norge allerede utstyrt maskinparken sin med den elektriske hjullasteren WL20e, deriblant Akershus Utleie AS og Cramo AS.