For Elisabeth Hårberg Jensrud, KS/HMS-leder i Brevik AS, er SmartDok et uvurderlig system for å jobbe med KS og HMS. (ANNONSØRINNHOLD)
Brevik AS har kvalitet og HMS som hjørnesteiner i alt de gjør, noe som gir kundene trygghet og gode resultater på anleggsplassen.
Når Brevik AS nå står på terskelen til sitt 50-årsjubileum, vitner deres ekspertise i prosjektstyring om et selskap som vet hvordan man styrer komplekse oppgaver effektivt.
– Mange prosjekter på gang krever stram styring. Vi har 60–70 prosjekter rullende samtidig. Med SmartDok får vi nødvendig oversikt og kontroll, noe som er gull verdt for alle. Dette gjelder både ute på anleggene og inne på kontoret, poengterer kontorleder Mari Jøndahl i Brevik AS.
Når flere prosjekter løper parallelt, er Brevik AS’ fokus på kvalitet og HMS ikke bare sentralt, men også en suksessfaktor som sikrer at hvert enkelt prosjekt opprettholder en høy standard og foregår trygt og effektivt.
Bibelen til Elisabeth
Elisabeth Hårberg Jensrud, KS/HMS-leder i Brevik stoler fullt og fast på SmartDoks HMS/KS-modul i arbeidet med å sikre et trygt og kvalitetssikkert arbeidsmiljø. For henne er SmartDoks HMS/KS-modul «bibelen». Hun utdyper:
– For min del er det bibelen min. Vi bruker det hver eneste dag, både på kontoret og ute i de ulike prosjektene.
Elisabeth fremhever også bruken av sjekklister og bilder som et verktøy teamet har blitt stadig flinkere til å anvende.
– Fordi systemet er brukervennlig og enkelt å lære, sparer vi tid og penger når maskinføreren selv fyller ut sjekklisten.
– Å ha et godt system for RUH og kvalitetsavvik forebygger problemer i framtida. Når alle bruker det samme kjente systemet, blir det også enklere for alle å forstå og følge med, legger hun til.
Dokumentsenteret i SmartDok er et viktig redskap i deres daglige drift, med all nødvendig dokumentasjon tilgjengelig for alle ansatte og innleide.
– På prosjektnivå har vi én mappe pr. prosjekt. Alt av prosjektdokumentasjon blir lagt dit, forklarer Elisabeth, som legger til at dette sikrer enkel og rask tilgang til informasjon uansett hvilken rolle de har i bedriften.
Brevik AS har tatt i bruk MEFs HMS/KS-system i SmartDok, SmartMEF. Dette systemet inneholder alt av funksjonalitet som HMS/KS-systemet i SmartDok, men i tillegg MEF sine til oppdaterte skjemamaler og sjekklister.
Valget av Brevik AS: Hvorfor kunder foretrekker dem
Kundenes lojalitet mot Brevik AS er ikke tilfeldig; den er et resultat av selskapets konstante fokus på kvalitet og løsningsorientert tilnærming i alle ledd av arbeidet.
– Vi er fremoverlent og engasjerte i arbeidet vi utfører. Vi evner å tenke kreativt og løsningsorientert i alle situasjoner med et sterkt fokus på kvalitet, og dette har ført til at vi har kunnet knytte langvarige og sterke relasjoner med flere store og små entreprenører og oppdragsgivere i bransjen, sier Jøndahl.
Dette forholdet til kundene er basert på tillit og forutsigbarhet. Brevik AS’ kunder vet at de alltid kan forvente høy kvalitet, og at selskapet leverer som avtalt.
– Stor del av suksessen vår ligger i mange tilbakevendende kundeforhold. Vi jobber tett med kundene våre for å finne de mest praktiske og kostnadseffektive løsningene, og er alltid klare for å tilpasse oss prosjektenes ulike krav og utfordringer, avslutter Mari.
» Digitaliseringen av dokumentene er tidsbesparende»
Kontorleder Mari Jøndahl er klar på at digitaliseringen av dokumenthåndteringen sparer selskapet for mye tid.
Redusere tiden brukt på administrative oppgaver
I 2019 startet Brevik AS å bruke PowerOffice for regnskap og lønn, noe som forenkler arbeidet i bedriften ved å integrere smidig med SmartDok, særlig når det gjelder timer og lønn.
Mari Jøndahl, kontorleder i Brevik AS, deler selskapets positive erfaring med overgangen:
– Fra det øyeblikket vi implementerte PowerOffice, har vi benyttet oss av integrasjonen med SmartDok for timer og lønn samt maskintimer og maskinkostnader. Dette har vist seg å være en kritisk endring som har forenklet vår daglige drift betydelig.
Jøndahl poengterer videre at dette valget har vært strategisk for selskapet, med hensyn til å forenkle og forbedre prosessene knyttet til prosjektkostnader.
– Vi sparer tid med lønnskjøringen, når alt er komplett og vi har enhetstilleggene lagt inn i SmartDok behandlet og godkjent, så er de et tastetrykk unna regnskapssystemet, forteller Mari.
Integreringen mellom PowerOffice og SmartDok har gjort det mulig for Brevik AS å håndtere tids- og lønnsdata på en mer effektiv måte, og har bidratt til å redusere både tiden og ressursene som kreves for administrative oppgaver, samtidig som nøyaktigheten i dataene er sikret.
Mål for suksess
For Brevik AS handler suksess om kollektive løsninger. Mari deler innsikt:
– Suksess på et prosjekt for oss er når alle aktørene i fellesskap finner de beste og mest kostnadseffektive løsningene, sier hun til slutt.
Brevik AS fortsetter å styrke sin posisjon i markedet med et dypt forankret fokus på kvalitet og HMS. Gjennom bruk av SmartDok, opplever de økt effektivitet og kvalitetssikring i arbeidet, noe både Mari og Elisabeth kan attestere. Deres historie er ikke bare en fortelling om økonomisk suksess, men om engasjement for et trygt, effektivt og menneskeorientert arbeidsmiljø.