Vi hadde akkurat begynt å venne oss til steg IIIB, der det på de fleste maskiner har blitt montert partikkelfilter for å oppfylle utslippskravene. Fabrikantene benytter ulike teknologier til rensing. Noen greier til og med kravene uten filter.
Utslippene er renere enn på eldre motorer, men der jo litt styrete med avbrenning av det filteret nær sagt hver eneste arbeidsdag. Det går automatisk, men det brenner diesel og maskinen kan ikke stoppes mens avbrenningen foregår.
Nå kommer steg IV. De som hadde filter har det fortsatt. Men med tilsetning av Adblue i eksosen går utslippene dramatisk ned.
Mellomtung
La oss ta Volvos mellomtunge hjullaster L70 som eksempel. Den ”gamle” G-modellen med steg IIIB-motor krevde avbrenning hver 8-10 timer. Den nye H-modellen med steg IV-motor strekker seg helt opp mot 500 timer. Dermed blir avbrenningen et servicepunkt mer enn et daglig driftsfenomen. Men det er et og annet som er kjekt å vite om dette.
– 500 timer er under ideelle vær- og driftsforhold, understreker Jarle Bjørløw. Han er produktsjef for veigående hjullastere i Volvo Maskin AS.
– Jaha. Hva er ideelle forhold da?
– Varmt vær og tungt arbeid. Hvis motoren ikke får gå seg skikkelig varm vil avbrenning behøves tidligere.
Forlenge
– Hva kan føreren gjøre for å påvirke dette, og forlenge avbrenningsintervallet mest mulig?
– Først og fremst: Ikke la motoren gå på tomgang halve dagen! Belastning er bedre for motoren enn å tusle lett. Uansett om det er en steg tre- eller fire-motor.
– Okei. Men hva med de kalde dagene da? Man vil jo gjerne ha det varmt i hytta etter spisepausen. Og det er vel ikke særlig bra for motoren med stopp og start hele tida?
– Tomgang er verre. Bruk dieselvarmeren i kaldt vær. Det er bedre at den tusler, enn at en seks liters motor skal stå å svive på tomgang. Og med relativt enkle midler kan man montere en ekstra sirkulasjonspumpe for å holde hytta varm i pausene, foreslår Bjørløw.
De tipsene gjelder alle merker og uansett størrelse på maskinen.