Volvo Trucks lanserer tandem akselløft

Gjør det mulig å deaktivere og heve bakre drivaksel, som vil gi bedre veigrep og opptil fire prosent lavere drivstofforbruk når lastebilen kjører uten last.

Volvo Trucks lanserer tandem akselløft. Den nye funksjonen er laget for tungtransport der det er last den ene veien og ingen last den andre veien, slik som ved tømmertransport, en del anleggkjøring og bulktransport.

Annonse

Mange fordeler

– Med tandem akselløft kan den bakre drivakselen kobles fra og løftes når lastebilen kjører uten last. Dette gir mange fordeler, først og fremst drivstoffbesparelser. Kjøring med en hevet drivaksel sparer opptil fire prosent drivstoff sammenlignet med å ha alle akslene nede, sier Jonas Odermalm, segmentsjef for anlegg hos Volvo Trucks, i en pressemelding fra selskapet.

Tandem akselløft gir bedre komfort når lastebilen kjører uten last. Ettersom bare ett hjulparene på drivakselens har kontakt med veibanen, blir støynivået i førerhuset lavere og det blir mindre vibrasjoner i rattet. (Foto: Pontus Johansson/ Volvo Trucks Corporation).

Tandem akselløft gir bedre komfort når lastebilen kjører uten last. Ettersom bare ett hjulparene på drivakselens har kontakt med veibanen, blir støynivået i førerhuset lavere og det blir mindre vibrasjoner i rattet. (Foto: Pontus Johansson/ Volvo Trucks Corporation).

Ved å bytte ut differensialen i den første drivakselen med en klokobling, kan den andre drivakselen kobles fra og heves. På den måten har sjåføren tilgang til både kraften og kapasiteten i begge drivakslene (6×4) og bedre manøvreringsevne som en enkelt drivaksel (4×2) gir. I tillegg vil heving av bakre drivaksel også minske svingradiusen med én meter og føre til mindre slitasje på dekk og fjæringssystemer.

Jonas Odermalm, segmentsjef for anlegg hos Volvo Trucks. (Foto: Pontus Johansson/ Volvo Trucks Corporation).

Jonas Odermalm, segmentsjef for anlegg hos Volvo Trucks. (Foto: Pontus Johansson/ Volvo Trucks Corporation).

– Tandem akselløft er perfekt for transport der underlaget eller totalvekten krever en lastebil med tandemdrift, men der lastebilen kjøres tom eller med svært liten last den ene veien. På glatte eller myke underlag kan sjåføren øke trykket på den første akselen ved å heve den bakre drivakselen, noe som fører til bedre veigrep og reduserer risikoen for å kjøre seg fast, forklarer Odermalm.

Bedre komfort

Tandem akselløft

– Med tandem akselløft kan den andre drivakselen kobles fra og heves under kjøring.
– Dekkene kan heves 140 mm over veibanen.
– Når tandem akselløft er aktivert bruker lastebilen opptil fire prosent mindre drivstoff, slitasjen på dekkene er lavere og svingradiusen blir redusert med en meter.

Tandemaksel med løft gir også sjåføren bedre komfort når lastebilen kjøres uten last, som i mange tilfeller er halvparten av tiden. Støynivået i førerhuset er lavere og vibrasjonene i rattet reduseres når det bare er dekkene til en av drivakslene som er i kontakt med veibanen.

Tandem akselløft er tilgjengelig for Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.