Næringsdepartementet foreslår at KOFA igjen får muligheten til å bøtelegge offentlige oppdragsgivere for ulovlige direkteinnkjøp. MEF støtter forslaget.
Forslaget fra næringsdepartementet ble sendt ut på høring tidligere i år, med høringsfrist 14. august. Sentrale punkter i høringen er at Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) kan ilegge overtredelsesgebyr eller bringe saken inn for domstolene ved søksmål. KOFA mistet i 2012 muligheten til å ilegge gebyr, og har siden da kun fungert som rådgivende organ. Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) hilser forslaget velkommen.
– Det svært positivt at departementet nå tar grep for å styrke håndhevelsen av innkjøpsregelverket. Kontrollen med offentlige innkjøp ble betydelig svekket i 2012 da KOFA ble fratatt muligheten til å ilegge overtredelsesgebyr. Det offentlige kjøper varer og tjenester for over 400 milliarder kroner i året, og det er viktig med effektive kontrollmekanismer som legger til rette for god og rettferdig konkurranse, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i MEF.
Tilbakebetaling av klagegebyr
I tillegg til at KOFA igjen skal kunne ilegge overtredelsesgebyr, foreslår næringsdepartementet at bedrifter eller privatpersoner som klager skal få klagegebyret tilbakebetalt hvis det foreligger en ulovlig direkteanskaffelse. Departementet presenterer i høringsnotatet to alternative forslag til tilbakebetalingsmodeller; full tilbakebetaling av gebyr eller tilbakebetaling avhengig av alvorlighetsgraden på regelbruddet.
MEF oppfordrer i sitt høringssvar departementet til å velge en modell som innebærer at klager får klagegebyret tilbakebetalt i sin helhet der KOFA konstaterer saksbehandlingsfeil hos oppdragsgiver, uavhengig av feilens art og omfang.
– Vi mener dette er en ubyråkratisk og ryddig tilbakebetalingsmodell. Blir minst en saksbehandlingsfeil konstatert, er saken vunnet av klager og gebyret bør tilbakebetales, påpeker Johannesen.
KOFA må sikres gode rammevilkår
Gjeninnføringen av overtredelsesgebyr og søksmålskompetanse til KOFA kan øke interessen for å klage og øke klagenemndas ressursbehov. MEF er derfor opptatt av at klagenemnda har en økonomi som sørger for at saksbehandlingstiden holdes nede.
– KOFA utfører en viktig samfunnsoppgave, og det er viktig at nemnda gis ressurser til å fylle denne funksjonen på best mulig måte. Vi oppfordrer derfor myndighetene til å følge ressurssituasjonen og utviklingen i saksbehandlingstid tett i tiden fremover, avslutter Trond Johannesen.