Anders og Øyvind Furu, sønner av Bjørn Furu – som vi besøkte for snart fire år siden – holder på som flittige maur på hvert sitt tomteprosjekt på Nordstrand-traktene i Oslo, kun med 300 meter i mellom seg.
Kompani Furu har ord på seg for å være svært dyktige, nøyaktige og pålitelige.
Det er ikke få tomter de fikser på et år, for nå som sist vi snakket med firmaet, går det mye i opparbeidelse av tomter.
Gutta tar som regel disse prosjektene fra A til Å, der man ofte starter med skyting, og legger siste hånd på verket med gressplener.
En ny verden med EC-oil
Det er «påskestemning» i dag, og Anders er pilot på en av firmaets Kobelco SK270’er på dette prosjektet, og når vi svinger inn på anlegget med sola smilende på himmelen, er han travelt opptatt med utlasting av stein, etter sprengningsarbeider.
Det er jo gjerne sånn her i landet, at det er en viss risiko for å møte fjell og stor stein.
– Her sprenger og graver vi ut en eneboligtomt, og vi skal fikse vann og kloakk, og veier, og til våren blir det opparbeidelse av gressplener og vi skal sette kantstein og det skal legges asfalt. Vi gjør alt, forteller Anders.
Det skal hvertfall ikke stå på utstyret, for Anders har selvfølgelig en EC226 med EC-oil, men ikke bare det; her finner vi òg en hammer som drives via EC-oil.
– Ja, det er på en måte en ny verden med EC-oil, og ha det så enkelt. Det er et veldig fint system, sier Anders fornøyd. I duren fra borriggen forteller han at de er veldig fornøyde med engcon og med EC-oil.
Les mer i denne artikkelen hos Engcon (pdf).
– Vi har kjørt noen tusen timer til sammen nå, for vi har EC-oil på fem maskiner. Må vi bytte en O-ring, ja så er jo det fort gjort, sier han.
Utrolig tidsbesparende
Å få gjort ting lettvint er lik effektivitet, og skulle det bli noen store blokker etter sprengningen, er det som en lek og kneppe på hammeren, gi steinblokka et «rapp» og så er den delt.
– Ja, sånn som her er det virkelig kjekt med EC-oil, når vi laster ut sprengstein. Bare hive av tilten når vi må det, og på med hammeren for å pigge. Det er utrolig hvor tidsbesparende det er, og man blir mere selvhjulpen på anlegget, med dette her, påpeker Anders.
Black Beauty
Vi oppfatter nok at Anders er stolt av graveren sin, og det kan vi godt forstå. En svartlakkert og ganske diger korthekker, blir en kul maskin. Black Beauty står det skrevet, med sirlige typer.
– Blitt et varemerke det, med svartlakkert utstyr. Det startet med traktorene og hengerne, og så ble det en svart 270 for snart fire år siden, og etter det har det blitt flere. Det er liksom signaturen og kjennemerket vårt, og vi syns det er litt kult og litt tøft, foteller han stolt. Det er vi enige i, og det er så gjennomført at også tiltrotatorene er svartlakkerte.
– Det blir garantert EC-oil på maskinene fremover, i hvert fall på 8-tonnerne og opp. Vi er utrolig fornøyde med engcon generelt. Skulle det være noe får vi alltid hjelp. Det er deler på lager, så når behovet er der slipper vi å stå mye stille.
Vi sier takk for praten og lar «the Men in black» fortsette å øse ut kubikk!