Nyhetsrush på anleggsbiler

Volvo Trucks fortsetter å komme med nyheter for bygg- og anleggsegmentet. Nå lanseres det fem nye funksjoner.

Biler med doble foraksler får lettere styring og økt forakseltrykk, biler kan leveres fra fabrikk med fem aksler, allhjulsdrevne biler kan få luftfjæring bak og EBS elektronisk bremsesystem kan nå leveres på trommelbremser.

Tidligere i år hørte vi om den nye fronten til FH-serien og bransjens første anleggsbil med automatisk innkobling av allhjulsdrift.

Annonse

I sommer skal vi gjøre en dobbel prøvekjøring av Volvo anleggsbiler: Vi prøver FH16 750hk 6×4 og en FMX 540 hk 8×4. Begge med dumperpåbygg og lastet til totalvekt. Den prøvekjøringen kan du lese om i augustutgaven.

Detaljer

Se oppsummering av nyhetene i videoen, eller les mer detaljert om dem under videoen.

Nå kommer det altså fem nye, sies det i en pressemelding fra Volvo Trucks:

1. Dynamic Steering på doble foraksler

Volvo Dynamic Steering er nå også tilgjengelig på lastebiler med doble foraksler, som er et svært vanlig oppsett innen anleggskjøring.

Ettersom slike lastebiler ofte frakter veldig tung last eller har tunge påbygg, er dette spesielt merkbart for sjåføren. I tillegg til langt mindre svingemotstand ved lav hastighet går rattet automatisk tilbake utgangsstillingen etter omdreining.

Dette gjør det lettere å manøvrere på trange steder og sparer sjåføren både for tid og krefter.
Volvo Dynamic Steering ble lansert i 2013 og det finnes flere Youtube-videoer som demonstrerer den. Løsningen omfatter en elektrisk motor som kompenserer for vibrasjoner og risting i rattet og samtidig reduserer kraften som trengs for å styre lastebilen.

2. Økt forakseltrykk med doble foraksler

Den maksimale tekniske kapasiteten til Volvo Trucks’ tunge lastebiler med doble foraksler øker fra 18 til 20 tonn.

Den ekstra tekniske kapasiteten gir direkte utslag i større inntjeningspotensial, noe som er særlig verdifullt ved transport av tung last innenfor anleggskjøring.
På en lastebil med fire aksler og totalvekt på 32 tonn er lasteplanet lengre, og den blir da mer fleksibel med tanke på hvor for eksempel massen skal plasseres i dumperkassen.

Dette betyr at maksimallasten nås mye raskere ved lasting, og sjåføren kan være trygg på at han eller hun er innenfor vektbegrensningene. Økt lastekapasitet over forakslene gjør det også mulig med tyngre kraner og for andre bruksområder som krever betydelig vekt på forakslene.

3. Femakslet fra fabrikk

Volvo femakslet

Betongpumpe, kranbil eller tungtrekker? Femakslet kan leveres fra fabrikk.

Mulighet for fabrikkslevert femakslet bil. I mange markeder er trenden økt vogntogvekt på mellom 50 og 76 tonn.
Volvo Trucks lanserer derfor kombinasjoner med fem aksler fra fabrikk for å dekke etterspørselen etter lastebiler til tyngre kjøring både på hovedveier og innen anleggssegmentet.

De to forakslene tillater opptil 20 tonns maksimaltrykk, de tre bakakslene tåler opptil 36 tonn.

Dette gir både økt nyttelast og større fleksibilitet for kundene. Denne løsningen egner seg også for betongpumper og store kranbiler som krever jevnt fordelt akseltrykk.

Ved å redusere trykket på akslene kan mange av disse kjøretøyene benyttes på lengre strekninger på vanlige hovedveier, noe som gir både raskere transport og økt inntjeningspotensial.

4. Luftfjæring og allhjulsdrift

Luftfjæring bak i kombinasjon med foraksel med drift (Volvo FMX). Den nye muligheten for å kombinere en bakaksel som har luftfjæring, med en foraksel med drift fører til størst mulig komfort selv på lastebiler med allhjulsdrift.

Selv om bladfjærer normalt sett er beregnet på de tyngste lastene, gjør luftfjæring det mulig å justere fjæringen etter vekten på lasten. Dette fører til en smidigere kjøreopplevelse og mindre slitasje på lastebilen, sjåføren og veibanen.

Takket være mindre vibrasjon, særlig når lastebilen kjøres uten last, kan sjåføren holde høyere gjennomsnittshastighet på ujevne veier på anleggsområder og dermed klare flere leveranser per skift. Volvo Trucks’ luftfjæring gir ikke bare større komfort, men også bakkeklaring på minst 300 mm og effektiv beskyttelse for alle utsatte komponenter.

5. Elektronisk på tromler

Elektronisk bremsesystem (EBS) for trommelbremser. Nå kan kunder som spesifiserer trommelbremser til kjøring under spesielt støvete og våte forhold, få glede av fordelene ved Volvo Trucks’ elektroniske bremsesystem (EBS).

Systemets elektronikk gir tilgang til en rekke intelligente funksjoner som blant annet bakkestartassistent, som gir bedre kontroll i bratte stigninger.

Sikkerheten er også forbedret takket være integreringen av motorbrems og retarder-funksjonen, kjent som Brake Blending. I tillegg til forbedret bremsefunksjon gir EBS i kombinasjon med trommelbremser også tilgang til Volvo Dynamic Steering (ikke med drift på forhjulene) og mer effektiv giring ettersom I-Shift henter informasjon fra det elektroniske bremsesystemet.

I tillegg til Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16, omfatter utvalget av anleggsbiler fra Volvo Trucks også Volvo FL med firehjulstrekk og vogntogvekt på opptil 18 tonn samt Volvo FE med maksimal vogntogvekt på 26 tonn.