Lanserer verkstedkjede for tungbil

MECA lanserer en ny, merkeuavhengig verkstedkjede for tungbil. Ti Bulder-verksteder er med fra start. Kjeden går for 50 verksteder om to år.

Den nye verkstedkjeden MECA Tungbil vil være merkeuavhengig – akkurat som i personbil-markedet.

– Vi mener det er rom for en frittstående kjede. Vårt mål er å bygge en kjede bestående av 50 verksteder innen utgangen av 2023, sier MECA-sjef Tore Stensbøl i en pressemelding.

Annonse

MECA tungbilverksted

Mange kjenner MECA som grossist innen reservedeler og gjennom verkstedkjeden MECA for personbiler. Nå satser de stort på frittstående kjede av tungbilverksteder.

– Lanseringen av MECA Tungbil er en del av vår langsiktige satsning på reservedeler til tyngre kjøretøy. Vi har høyt fokus på faglig kompetanse og profesjonalitet, og lagerfører kun deler av OE-kvalitet, sier daglig leder Tore Stensbøl i MECA Norway AS.

Ti verksteder klare fra 1. februar

For verksteder som vurderer kjedekonseptet, opplyser Stensbøl at dette passer for verksteder med 03-godkjenning og som ønsker å følge MECAs kjedestandard. Det inkluderer blant annet deltakelse på kurs.

Kjedekonseptet inneholder det viktigste et verkstedkonsept trenger; riktig deler tilgjengelig på lokale lager og effektiv logistikk, i tillegg til sentraliserte markedsføringsaktiviteter, PKK-innkallingsløsning og konseptualiserte tjenester for lastebileieren.

Verkstedene vil operere under navnet MECA Tungbil og vil være operativ fra 1. februar 2021. MECA Tungbil får en pangstart, med ti Bulder-verksted fra dag én.

– Vi tar med oss alle våre avdelinger som er godkjent for tunge kjøretøy inn i MECA Tungbil. Vi får dermed en av bransjens sterkeste merkevarer i ryggen. Vi har samarbeidet med MECA over flere år, og er strålende fornøyd med at de nå satser på kjedekonsept mot tungbilmarkedet, sier konsernsjef Roger Langhelle i Bulder AS.

Langhelle tilføyer at dette passer rett inn i selskapets strategi om å vokse i hele landet, enten gjennom nye etableringer eller oppkjøp.

– Vi tror det vil skje en konsolidering i dette markedet, og vi ønsker å være på offensiven i denne prosessen, sier Langhelle.

Veihjelp inkludert

Alle MECA Tungbil-verksteder vil tilby 12 måneders fri veihjelp ved gjennomført service.

– Sammen med vår partner Falck har vi utviklet tjenesten MECA Tungbil veihjelp. Dette er en unik tjeneste som sikrer kjøretøyet hjelp dersom det får teknisk stopp. Dette er viktig for alle som driver med tungbil og transport og bidrar til å sikre optimal driftstid for sjåføren, sier Tore Stensbøl i MECA.

Etter hva han vet fra bransjen er det ingen aktører som kan tilby tilsvarende tjeneste. Falck ser i følge pressemeldingen også frem til at MECA nå inntar tungbil-markedet.

– Falck har lenge hatt et godt samarbeid med MECA på lettbil. Vi gleder oss til MECA Tungbil lanseringen og at MECA har valgt Falck som leverandør også på tungbil, sier driftsdirektør Tommy Uttakleiv i Falck.

Tungbilsatsingen til MECA passer godt inn i Falck sin egen satsing i tungbilbransjen. Falck sitt mål er å være den foretrukne partneren innenfor veihjelp, både på lettbil og tungbil.
– Vi er derfor veldig glad og stolt når MECA velger Falck som partner også når de nå satser på tungbil, fortsetter Uttakleiv.

MECA er en betydelig grossist mot bilbransjen i Norge og er i dag totalleverandør av bildeler, verktøy, forbruksartikler, billakk, verkstedsutstyr, smøreoljer og deler og utstyr til tyngre kjøretøy. Gjennom 25 ekspresslagre dekkes hele landet med bransjeledende logistikk.