Trønder var testsjåfør på nye Scania 770

Rolf Aakvik flytter maskiner og utstyr med tungtrekker i Tverås Maskin & Transport. Han har vært med som testsjåfør i utviklingen av den nye, spektakulært kraftige Scania 770 S. – Fikk hjertet til å banke ekstra, sier den erfarne sjåføren.

– Ikke i min villeste fantasi hadde jeg trodd jeg skulle fått være med på utviklingen av verdens sterkeste lastebil. Men det var det som skjedde.

Omtrent det blir Rolf Aakvik sitert på i en pressemelding fra Scania.

Annonse

Anledningen er dagens lansering av Sjefen Over Alle Sjefer: Nye Scania 770 S.

Scania lanserer nye 770 S

770 hk i den nye, største motoren fra Scania.

Scanias ubestridte flaggskip kjører forbi Volvo i den evige kampen om flest hestekrefter. Scania har lokket og lurt så mye hester ut av sin nye V8-er at de kan montere et 770-skilt i grillen.

20 hester mer enn Volvo 750, og verdens antakelig sterkeste serieproduserte lastebil. Nyheten kommer g a r a n t e r t til å treffe entusiastiske kunder og sjåfører i Norge, som trekker og/eller med tipp- og brøytepåbygg.

Ryktene har surret rundt i lange tider. Stadig tettere mellom behørig lekkede animasjonssnutter på Facebook har gitt gode signaler om hva som var i vente.

Deltok i utvikling og felttesting

For entreprenør- og transportfirmaet Tverås Maskin & Transport i Stjørdal kommer de 770 hestene ikke som noen overraskelse.

Rolf Aakvik.

Frode Tverås.

Der har man nemlig vært med på å utvikle herligheten. Scania har gjort felttesting av den nye bilen i tett samarbeid med et engere utvalg kunder og Scania-brukere. MEF-eren og trønderentreprenør Tverås er en av dem.

Selskapet har i følge en pressemelding fra Scania 16 knuseverk, 71 gravemaskiner og 34 hjullastere som fraktes på kryss og tvers av landet. Det krever sitt av vogna med svingskiva.

– Vi har brukt Scania i mange år. Vi er fryktelig stolte over å få være med på felttestingen av en nye V8-eren. sier Frode Tverås i pressemeldingen.

Erfaren med tungtrekker

Da han fikk forespørselen fra Scania om de ville være med på testing av den nye 770 S lastebilen var han ikke i tvil: Oppdraget måtte gå til Rolf Aakvik.

I 17 år har Rolf Aakvik kjørt land og strand rundt med maskiner og utstyr for Tverås Maskin og Transport AS.

Han begynte som lærling i selskapet for 17 år siden, og har brukt hver eneste arbeidsdag etter det på flytting av maskiner og utstyr over hele Norge.

– Jeg er for det meste en ganske rolig person. Men det oppdraget fikk hjertet mitt til å banke litt ekstra. Jeg fikk ikke vite hvor mange hestekrefter den nye motoren hadde, men jeg kunne lett kjenne at dette var noe helt ekstraordinært. Kanskje den sterkeste lastebilen i verden, men det kunne ikke jeg vite, sier Aakvik i pressemeldingen.

Til slutt fant han ut at den er på 770 hk.

I testperioden for Scania hadde han i oppdrag å gi tilbakemeldinger på hvordan den nye V8-eren fungerte i hverdagsdrift, og foreslå mulige forbedringer. Han har ikke ennå helt tatt inn over seg at hans erfaringer og meninger skulle bli et lite men viktig bidrag til den nye Sjefen på veien. Eller King of the Road, som Scania liker å kalle seg.

– Jeg har delt mine meninger om både hvordan motoren går i bratte stigninger og hvordan det er å bo i hytta. Den ekstra effekten i motoren er spesielt nyttig med de tunge lastene jeg kjører. Ofte i bratte bakker. Hytta er også utviklet til det bedre, og har blitt bedre å bo i enn før. Alt i alt har jobben min blitt mye enklere med denne bilen, sier Rolf Aakvik i pressemeldingen fra Scania-gruppen.

Mer krefter – mindre forbruk

Scania lanserer nå fire nye V8-motorer på henholdsvis 530, 590, 660 og 770 hk. Med forbedringer i både motorer og drivverk, skal nye biler bruke betydelig mindre drivstoff enn de litt svakere V8-motorene de tar over for.

Scanias nye V8-motorer tilbyr rekordhøy effekt forbedret drivstoffeffektivitet. Totalt kan besparelsen være opp mot seks prosent «eller mer under rett forhold».

Det mest spektakulære, og det som tiltrekker seg mest interesse, er den nye toppmodellen på 770 hk og 3700 Nm.

Den nye DC16 123-motoren, med voldsomme 770 hk erstatter den tidligere toppmodellen med 730 hk. Den gamle 730 var basert på en tidligere og nå utdatert motorgenerasjon. Den nye 770-en er basert på den samme oppdaterte plattformen som resten av den nye V8-serien.