Fersk daglig leder – og lærling

Hun er utdannet interiørdesigner og har jobbet i bank i fire år, men det er i anleggsgartnerbransjen Tonje Sofie Holm Nordengen (30) nå gjør karriere. Hun overtok driften av Anleggsgartner 1 AS i mars i år. Neste sommer tar hun fagbrev.

Les om prosjektet i Trondheim hvor vi møter henne.

– Jeg tok interiørdesign på videregående, og så for meg en jobb som boligstylist hos eiendomsmegler, men det var ikke mange slike jobber å få da jeg var ferdig. I stedet tok jeg et år på folkehøgskole, hvor jeg spilte mest håndball, forteller den blide bedriftslederen.

Annonse

Deretter jobbet hun som telefonselger på Gran Canaria i ett år, og i en nettbutikk i Oslo i to år, før hun reiste hjem til Trøndelag og fikk jobb i en bank i Trondheim.

– Først jobba jeg som kundekonsulent og deretter som bankvert. Jeg var der i totalt fire år, men hele tiden som vikar. Det er ikke lov å jobbe mer enn fire år som vikar, men siden jeg ikke hadde høyere utdanning, fikk jeg ikke fast ansettelse. Dermed ble jeg arbeidsledig, forteller hun.

SNART FAGLÆRT: Da hun begynte i bedriften tok hun seg av det administrative, men var også med ute på jobber og var med på steinlegging og planting. Hun bestemte seg for å ta fagbrevet for å lære faget mer grundig. (Foto: Runar F. Daler).

Måtte luke ugress

Faren til Tonje, Per Christian Holm, er anleggsgartner og startet i 2002 enkeltmannsforetaket Anleggsgartner 1 Holm. I 2018, etter at Tonje var ferdig med fødselspermisjon for sitt andre barn, fikk hun tilbud om å begynne i bedriften til faren.

– Jeg var litt usikker på om jeg hadde lyst til det, for jeg ville egentlig ikke være en sånn som «jobber for pappa». Dessuten hadde jeg lagt fra meg tanken om anleggsgartnerbransjen etter å ha hatt sommerjobb hos pappa som ung og ble satt til å luke ugress, sier hun og ler.

– Men det gikk mye bedre enn forventa. Jeg begynte med å ta meg av det administrative, og jeg var med å kjøre ut varer til prosjektene. I tillegg har jeg vært med ute på jobber ved behov, og deltatt på både steinlegging og planting, samt brøyting om vinteren.

Kjent kollegaene hele livet

I mars i år kom det inn en ny eier i selskapet, samtidig som det ble et AS. Tonje fikk da spørsmål om hun hadde lyst til å bli daglig leder for bedriften, som har totalt 21 ansatte (inkludert vikarer).

– Det var veldig hyggelig å bli spurt, men jeg var først litt usikker på om jeg var kapabel til å klare det. Jeg kom fram til at jeg ikke hadde noe å tape, så jeg bestemte meg for å takke ja og satse for fullt. Det har vært veldig travelt, men det har gått overraskende greit så langt, forteller hun fornøyd.

– Heldigvis virker det også som om de andre ansatte er fornøyde. Jeg har hatt god hjelp av anleggsleder Terje Tronsaune, som har vært her i 11 år. Enkelte av dem som jobber her har jeg faktisk kjent mer eller mindre hele livet, som kollegaer og kamerater av pappa, og nå skal jeg liksom være sjefen til dem alle sammen. Det er veldig rart, smiler hun.

GAMLE KJENTE: Enkelte av dem Tonje jobber med, som brødrene Per Jostein Sletvik (t.v.) og Ingvar Magne Sletvik, har hun kjent siden hun var liten. Det er litt spesielt å plutselig være sjefen deres. (Foto: Runar F. Daler).

Fagbrev på jobb

For ett års tid siden, etter å ha opplevd å få en del spørsmål fra kollegaer ute på prosjektene som hun ikke kunne svare på, bestemte Tonje seg for å ta fagbrev som anleggsgartner.

– Jeg følte jeg at jeg ikke hadde nok kunnskap, og fant ut at jeg ville ta fagbrevet for å lære faget grundig. Jeg kontaktet dermed Erik Waldum i OKAB, og vi søkte til fylkeskommunen om å ta «fagbrev på jobb», forteller hun. (Fagbrev på jobb er en kontraktsfestet opplæringsordning, hvor kandidatene må ha fast ansettelse i en bedrift og ha minimum ett års praksis i faget, red.anm.).

– Da det ble godkjent, var det bare å hive seg rundt og begynne. Jeg fikk godskrevet arbeidserfaring, og utgangspunktet er at jeg skal ta fagprøven neste sommer. Men først må jeg bestå en skriftlig eksamen. Den skulle jeg egentlig ha tatt nå i juni, men den ble utsatt til nærmere jul på grunn av koronaen.

Travel tid

Det er dermed svært hektiske dager for den ferske bedriftslederen, som i tillegg til å fungere som daglig leder skal ta fagbrev, samtidig som hun har to små barn hjemme og spiller håndball tre-fire ganger i uka.

– Det er nok å holde på med, ja. Det er bare å prioritere, sier hun og ler igjen.

– Det blir mye jobb på kveldstid når ungene har lagt seg, for å si det sånn. Jeg får god støtte fra mannen min, Aleksander, som tar mye ansvar hjemme. Hadde det ikke vært for ham hadde jeg ikke kunnet «satse» på karrieren. I tillegg får jeg bra oppfølging av både Per Jostein Sletvik, som er min faglige leder, og anleggsleder Terje Tronsaune, så jeg satser på at det går bra. Jeg tror jeg vil føle meg mye tryggere på egen kompetanse når jeg får fagbrevet, avslutter hun.

GLAD GJENG: Per Jostein Sletvik, Terje Tronsaune, Tonje Sofie Holm Nordengen, Ståle Helsø, Jon Are Skauge, og Ingvar Magne Sletvik. (Foto: Runar F. Daler).