CASE anleggsmaskiner får «nytt liv» i Sør-Norge. Dagenborg Maskin AS og danske SD Kjærsgaard AS overtar salg og service på merket allerede kommende uke.
Dagenborg Maskin AS og danske SD Kjærsgaard AS skal sammen overta ansvaret for CASE anleggsmaskiner i Sør-Norge.
Begge bedrifter har lang fartstid i bransjen, og erfaring med import av CASE i hvert sitt marked, henholdsvis Nord-Norge og Danmark.
– Dette gir samarbeidet de beste forutsetningene for å bygge videre med CASE i Norge. Første mål vi jobber mot er å få på plass best mulig support for kunder i Norge, sier Kathrine Dagenborg i Dagenborg Maskin AS.
Stabilt i nord
CASE anleggsmaskiner har fristet en omskiftelig tilværelse i Sør-Norge. Sist gjennom et agentur hos Brubakken.
I nord har det vært mer stabilt. Dagenborg Maskin AS har siden 1981 levert CASE anleggsmaskiner i Troms og Finnmark, og er godt etablert i eget marked.
Siden 2010 har de jobbet direkte med produsent CNH. De har hatt sin egen importavtale i Nord-Norge, uavhengig av hvem som har hatt importen i sør.
– Denne erfaringen er fundamentet for det nettverket som skal bygges opp i resten av Norge. Egen drift fra Tromsø vil fortsette som før, og være uavhengig av satsningen på CASE i Sør-Norge. Vi vil fortsette å betjene de nordnorske kundene på samme måte som vi har gjort i alle år, sier Dagenborg.
Ettermarked
Dagenborg jobber med å få ettermarkedet på plass. Her får de støtte av sin danske kollega SD Kjærsgaard med leveranse av maskiner og teknikere.
Det blir opprettet et nytt selskap der både Dagenborg og Kjærsgaard er delaktige. Formaliteter i det nye selskapet avklares i løpet av juni. I mellomtiden står Dagenborg Maskin AS ansvarlig for det som skjer i Norge, med god støtte fra Kjærsgaard.
SD Kjærsgaard er i dag en av Danmarks største maskinforretninger.
– De er godt kjent i CASE-systemet for sin ualminnelige gode service. Med over 80 medarbeidere og en veldrevet organisasjon er Kjærsgaard en sterk samarbeidspartner for oss i Norge, sier Kathrine Dagenborg.
– Hva med folk til å betjene dette?
Medarbeidere blir med fra Brubakken
– Brubakken har som kjent valgt å fokusere på sin kjernevirksomhet i truckbransjen, og avvikler derfor sitt engasjement med anleggsmaskiner. Heldigvis blir en del av Brubakkens medarbeiderne som var engasjement på CASE med videre til Dagenborg & Kjærsgaard. Ved å ansette ett sterkt team i Sør-Norge kan vi sikre at Case kunder i Sør-Norge fortsatt får service og support. Vi er veldig fornøyde med å ha fått på plass så engasjerte og viktige medarbeidere som har med seg god erfaring fra Brubakken, sier Dagenborg.
– Noen vil kanskje si at dette var ventet…?
– Ja, det er mange som har lurt på dette. Inkludert oss selv. For vi måtte tenke nøye og grundig gjennom dette før avgjørelsen ble tatt. Vi er allerede godt kjent med CASE og CNH-systemet. Det er en stor fordel. En eventuell ny aktør skulle måtte sette seg ned å lære alt på nytt.
– Hva skjer nå?
Etablerer kontaktpunkt med telefon
– Det er naturligvis mye som skal på plass i den etableringsfasen vi er i nå. Første prioritet har vært å få etablert et kontaktpunkt for support og ettermarked til CASE i Norge. Dette er gjort. Kontaktpunktet skal betjenes av et team med erfarne medarbeidere. Målet vårt er å sikre at CASE-eiere har en plass å henvende seg for å få hjelp. Uansett om det gjelder service, reparasjoner, tekniske spørsmål eller deler, sier hun.
Dagenborg og Kjærsgaard samarbeider med CASE Construction for å sikre videre fremdrift for å sikre god support på maskiner i Norge fremover.
Allerede rett over pinsehelgen er det i gang. Fra 2. juni er «CASE-telefonen» 99 10 4000 betjent og klar til å hjelpe eiere i hele Norge.