Ti komplette tippvogntog levert på èn gang. For Volvo var det en stor leveranse. For entreprenøren er det et helt nytt virksomhetsområde.
DRAMMEN: Ti splitter nye, kliss like Volvo FH 540 dumpere med identiske trippelkjerrer står linet opp utenfor en av hallene på Volvo Truck Center i Kobbervikdalen. Det er et spektakulært syn.
I et møte- og spiserom i andre etasje sitter ti mann og sjefen deres. Først er det lunsj, deretter kurs.
De ti er nyansatte lastebilsjåfører, mens sjefen deres er daglig leder Stein Inge Eriksen i Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS.
– Det er sjeldent at vi leverer ti biler på én gang. Og i hvert fall ti biler og hengere som dette, sier salgsansvarlig Øyvind Nicolaysen på Volvo Truck Center Drammen.
Virksomhet
Leveransen markerer også at entreprenørbedriften Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS går inn i en virksomhet som er helt ny for selskapet. Vogntogene skal brukes til massetransport på alle typer anlegg selskapet er inne i. Tidligere har all transport blitt leid, nå skal de ta det meste selv. Transport står for cirka en tredjedel av omsetningen vår, så det er en betydelig strategisk investering for selskapet.
– Vi har hele tiden vurdert det. Men vi har tenkt sånn at enten lar vi det være, eller så tar i såpass at vi greier å ta mesteparten av transporten vår selv. Å ha én bil er bare tull, det hjelper ikke. Så da ble det ti, humrer Stein Inge Eriksen.
– Har dere noe tall på hvor mye dere skal kjøre med dette utstyret for at det skal lønne seg?
– Det har vi ikke gjort noen kalkyle på. Men hvis vi greier å omsette for halvannen million på hver bil, så bør det gå greit.
– Men her er det mye usikkerhet ute og går. Vet du at det blir sånn?
Tippavgift
– Nei, det vet jeg ikke. Det kommer helt an på hvilke jobber vi får. Vi kan få en jobb der vi har priset å grave ut 10 000 kubikk. Vi har priset det som ren masse, men så viser det seg at massen er forurenset. Da øker tippavgiften med kanskje ti ganger. Og det går inn i produksjonen på bilen.
– At dere skal drive med lastebiler selv nå, i stedet for å leie inn, hva gjør det med behov og kapasitet på kontoret?
– Ingenting. Der er det ingen forskjell. Det er bare at vi ringer internt i stedet for til ekstern transportør. En av de nye sjåførene har fått ansvaret for å styre bilene, i nært samarbeid med anleggslederne. Han skal til en hver tid vite hvor de er. Og hvis vi har for lite selv, så skal han bestille eventuell leiebil, sier Eriksen.
De ti vogntogene representerer en investering på 18 millioner kroner. Bilene er av nyeste generasjon Volvo FH 540, med Euro 6 motor. Dumperpåbygg og trippelkjerra kommer fra Maur. Og komforten står ikke tilbake langtransportbiler.
– Det er høy standard! Retarder, lufttandem, skinnseter, kjøleboks, kupevarmer, klimaanlegg, luftservo på hengerfestebolten og det beste tipp-påbygget du får. Det er veldig kurante biler, understreker Volvo-selger Øyvind Nicolaysen.
Forventet
– Hvorfor drar dere så godt til på utstyret?
– Jeg stoler på selgeren. Han har erfaring med hva som er bra. Jeg tror ikke vi har kjøpt noe spesielt mer enn vi må. Det er dette nivået som er forventet, tror Stein Inge Eriksen.
– Ja. Det er høy standard, men det er det sjåførene forventer i dag. Så hvis man vil ha noen til å kjøre bilene må det være såpass, legger Nicolaysen til.
Samme dag som bilene ble levert hadde de ti sjåførene sin første arbeidsdag i Kaare Mortensen Oslo/Akershus AS. Det vil si: Én av dem kom fra en annen jobb i selskapet. De andre ni var nye.
– Det har vært veldig greit å få tak i folk. Vi hadde 150 søkere. Det var en del å velge i. Det sto i annonsen at vi skal kjøre med ti nye vogntog. Det hjelper sikkert at det er nytt og fint utstyr, tror Eriksen.
Lastebilene
Vogntogene følger Volvo Norges standard oppsett på treakslede dumpere:
- Volvo FH 540 6×4
- 540 hk Euro 6 motor
- I-Shift 12 trinns automatisert girkasse
- Parabelfjær foran
- 26 tonns luftfjæret tandem med avlastning
- Volvo Engine Brake (VEB+), retarder og navreduksjon
- Lang hytte med 1 køye
- Luftstyrt VBG 795 hengerfeste
- Påbygg Maur G07 Goldstar 11 kubikk dumperkasse med eksosoppvarmet bunn
- 3-akslet Maur trippelkjerrer med samme dumperkasse som på bilen