Cat-nytt: Next Gen minigraver og titonner med fastbom

Dieselelektrisk D6 doser, fem minigravere med «voksne» funksjoner, titonner med fastbom, rimelige pigghammere og steg 5-motorer. Caterpillar har med 20 nye modeller av maskiner og utstyr til Bauma. Vi dro til Malaga og fikk en forhåndstitt på nyhetene.

MALAGA, SPANIA: Med leverandører i kø med nyheter vet Caterpillar at det er krevende å synes i all ståheien på Bauma. Derfor inviterte de europeisk fagpresse til en forhåndsvisning av årets nyheter, på demosenteret utenfor Malaga.

Cat kommer ut med 20 nye maskiner i år. Her er kortversjonen:

Annonse
  • Doser D6 XE. Dieselelektrisk, drivlinje som i hjullasteren 988K XE
  • Nye minigravere 1-2 tonn, med «voksen» funksjonalitet
  • 9-tonns korthekk svingbom med highflow
  • 10-tonner med fastbom
  • Åtte nye GC-gravere, enklere utstyrt enn de som er vanligst i Norge
  • Sporingsbrikke til skuffer og redskap
  • App med info fra maskinovervåking

Volum i mellomklassen

Norske Pon Equipment AS stiller sterke forhåpninger til flere av nyhetene. Volummessig venter de mest av de nye mellomklassegraverne på 8-10 tonn.

Nye små- og mellomklassegravere på rekke og rad i Malaga. (Foto: Jørn Søderholm)

Det vil si  307.5 åttetonner med fastbom, 308 åtte tonns korthekker, 309 ni tonns korthekker med ekstra hydraulikkpumpe og en helt ny 310 ti tonns normalhekker med fastbom.

– Vi håper på et ganske så sterkt comeback i mellomklassemarkedet, sier markedsdirektør Espen Paulseth.

Caterpillar bekreftet på møtet i Malaga at de jobber med en hjulgraver på ti tonn, men ville ikke gi detaljer eller lanseringstidspunkt på denne.

Minigravere med trykkabin

I tillegg til de fire i mellomklassen kommer det fem nye minigravere. Eller «Next Gen mini», som noen har kalt dem. Det vil si gravemaskiner i vektområdet 1500-2200 kilo.

Glem pedalene eller spakene i forkant. Trykk på den gule knappen, så styres beltene med stikkene.

Alle smågraverne har tilt på hytta.

Alle har justerbar bredde på undervogna og lukkede, trykksatte hytter med aircondition. Hytta på minigraverne kan tippes framover for enklere servicetilgang.

Alle nyhetene fra ett til ti tonn har en hel del fellestrekk:

  • Beltestyring fra stikkene
  • Cruisecontrol ved belting
  • Samme kontroller og display som i større Next Gen-maskiner
  • Serviceintervaller økt fra 1000 til 3000 timer
  • Enklere og flatere karosseripaneler, billigere å skifte deler ved skader.
  • Større kraft og raskere belting enn forgjengere

Ruller videre med Next gen

I de større vektklassene fortsetter Cat Next Gen-satsingen. I Malaga fikk vi blant annet se nye 330 og 336, der sistnevnte allerede er levert kunder i Norge.

Med forbedringer på bred front og innebygde assist-systemer skal Next Gen-maskinene i følge Cats egen informasjon være 45 prosent mer effektive, bruke 25 prosent mindre diesel og kreve 15-22 prosent lavere servicekostnader enn forgjenger i samme vektklasse.

Og elektronikk blir det enda mer av. Nå kommer Cat med flere digitale funksjoner. Deriblant en app som viser all informasjon fra og om maskinen(e) man eier eller kjører. Inkludert feilkoder. Fjernsupport og servicebestilling er også mulig i appen.

Caterpillar lanserer nå i vår et eget system med elektroniske sporingsbrikker til skuffer og andre redskaper.

D6 XE dieselelektrisk doser

X-TRA EFFEKTIV: D6 XE doser med dieselelektrisk kraftoverføring «arvet» fra hjullasteren 988K XE.

X-TRA EFFEKTIV: D6 XE doser med dieselelektrisk kraftoverføring «arvet» fra hjullasteren 988K XE.

SPESIALIST: Doserspesialist Jean Francois Villard i Caterpillar.

SPESIALIST: Doserspesialist Jean Francois Villard i Caterpillar. (Foto: Jørn Søderholm)

Den enkeltmodellen Caterpillars folk gjorde det største nummeret ut av var en ny variant av doseren D6, med dieselelektrisk framdrift i stedet for mekanisk transmisjon.

Det vil si at motoren driver en generator som leverer strøm til elektromotorer. Disse elektromotorene driver maskinen. Cat har levert en dieselelektrisk variant av den større D7-doseren i ti år allerede. Den første av det slaget i Norge ble tidligere i vinter levert til Lindum.

Nye D6 XE har «arvet» transmisjonssystemet fra hjullasteren 988K XE.

– Mye mer effektiv transmisjon i D6 XE enn D7. Og opptil 35 prosent mer dieseleffektiv enn D6 med gir. Den gir maksimal kraft mot bakken, med all kraft umiddelbart tilgjengelig, sier doser-spesialist Jean Francois Villard i Caterpillar.

D6 XE har fått en ny hytte. ROPS-strukturen er mer integrert enn før, og det blir dermed plass til mer glass. Den ble også vist med et 5,2 kubikkmeter skjær med klappvinger, som er flyttbar med tre meters transportbredde. XE-versjonen er syv prosent dyrere enn en konvensjonell D6 med ellers lik konfigurasjon.

Mindre – men like sterk – motor i 320

Cat C 4.4 motor

Ut med 7-liter, inn med 4-liter med dobbel turbo. C 4.4 motoren kommer bl.a. i 320. (Foto: Jørn Søderholm)

I de enda større vektklassene blir det også lansert litt av hvert i år fra Cat.

  • Next Gen dumpere. 730, 730 EJ og 735 har fått utstyr som 745, med bl.a. enklere tipp, stabilitetsassistent ved tipp og hytte med mer glass.
  • Next Gen gravere i GC-versjon, enklere utstyrt enn performance-modellene vi kjenner best i Norge. All teknologien er likevel på plass i maskinen, må bare aktiveres.
  • Ny motor, fire liters C4.4. Erstatter syv liters C7.1 i flere modeller. Deriblant graveren 320. Samme moment og kraft som i syvliteren, bl.a. pga dobbel turbo.
  • Ny, 35 prosent rimeligere GC pigghammerserie. Slår med gass i stedet for olje.