Få slår Unimog på fremkommelighet. Nå kan den allsidige redskapsbæreren og arbeidsmaskinen for første gang registreres som T1b-traktor i Norge. Glem C-lappen, denne kan kjøres i over 40 km/t på offentlig vei med B-førerkort.
FETSUND: Unimog har en særstilling som arbeidsmaskin gjennom historien, med kapasitet som både lastebil, traktor og redskapsbærer.
Den ble først konstruert i Tyskland etter andre verdenskrig, og har med høy bakkeklaring, firehjulsdrift samt både mekanisk og hydraulisk kraftuttak vært involvert i alt fra kommunal drift til landbruk og redning i katastrofeområder.
Førerkort klasse C
Mange bønder og entreprenører har vært fristet av den lille, solide «traktor-lastebilen». Men for mange har siste del av den betegnelsen vært besværlig. Det er tross alt en lastebil og krever førerkort klasse C av den som skal kjøre.
Helt til nå. Unimog kan nå leveres registrert i kategorien T1b. Det vil si «traktor» som kan kjøres over 40 km/t på offentlig vei, med førerkort klasse B.
Presisering: Vi skrev først T3b, pga en misforståelse. Det riktige er T1b.
– I over 10 år har vi arbeidet for å få en aksept for å typegodkjenne Unimog som traktor T1b med konstruktiv hastighet over 40 km/t. Det er derfor spesielt for oss å presentere verdens første Unimog registeret i denne kjøretøyklassen, sier Espen Berger i NorMog AS.
Den norske Unimog-importøren inviterer i morgen (tirsdag) til en pressevisning av den første T1b-Unimogen i Norge. I tillegg til å vise fram bilen/maskinen vil importøren orientere om veien frem til godkjenningen og hvorfor dette er viktig. T1b-Unimogen som vises her er verdens første registrert i T1b-.
Mer informasjon etter dette pressemøtet.