Vito på batteri

Nå kommer den første el-varebilen i «Transporter-klassen». Norge er det andre landet som får begynne å selge Mercedes-Benz eVito. Levering til våren. Hva koster den? Hva laster den, og hva trekker den?

– Den første elektriske varebilen fra Mercedes-Benz i det norske markedet, og den første elektriske varebilen på markedet i denne klassen. Norge er det andre landet som starter salget av eVito, etter Tyskland.

Mercedes-Benz elektrisk Vito

Det opplyser Bertel O. Steen i en pressemelding om salgsstart på den nye elektriske varebilen Mercedes-Benz eVito. Forhandlerne har ordreblokka klar, og biler som bestilles nå vil leveres fra andre kvartal neste år. Dette gjør Norge til det andre landet som får anledning til å starte salget av eVito.

Annonse

På grønne EL-skilter starter prisen på 440 000 kroner eks mva.

– Prisen inkluderer et rikholdig utstyrsnivå, som forventet i en premium-varebil. De første bilene som kommer i salg vil være låst til en fast forhåndsdefinert utstyrsspesifikasjon, opplyser Bertel O. Steen.

Inkludert utstyr (et utvalg):

Norskmontert komfort skillevegg
Ryggekamera
Automatisk klima-anlegg
Dobbelt passasjersete
Sidekledning opp til tak i varerom (tre)
Tregulv i varerom
Doble bakdører
Elektrisk justerbare speil
Feste til lastestropper i varerom

 

 

Rekkevidde

Mercedes-Benz eVito har en rekkevidde på 150 kilometer i henhold til den nye WLTP-normen med last. Under ugunstige vinterforhold med temperaturer ned til 30 blå vil den alltid ha en rekkevidde på minst 100 kilometer.

Ved optimale forhold, kombinert med maksimal regenerering, kan rekkevidden økes til 180 kilometer, lover importøren.

– eVito vil være den ultimate varebilen for urbane strøk. Spesielt som arbeidsbil for ulike håndverkere, mener Bertel O. Steen. Det underbygger de med tall fra en rapport fra Transportøkonomisk institutt TØI.

Vanlig kjøremønster

2016-data fra elektroniske kjørebøker i 115 lette varebiler i kommersiell trafikk viste at de fleste bilene – 63,5 prosent – bilene ikke kjørte over 120 km pr dag.

Èn av fire – 37 prosent – kjørte aldri over 80 kilometer pr dag. Daimlers egne undersøkelser har også konkludert med at budbiler i europeiske byer i gjennomsnitt kjører rundt 100 kilometer om dagen.

Mercedes-Benz eVito får en nyttelast på omkring 1000 kilo, avhengig av variant. Skal du trekke henger må du ha en annen bil, eVito kan ikke leveres med hengerfeste.

– Det vil bli et behov for elektriske varebiler, spesielt i byområdene, i løpet av de nærmeste årene. Elektrifiseringen av kommersielle kjøretøy er ikke et mål i seg selv, men det er avgjørende at økonomi og lønnsomhet for brukerne er konkurransedyktig sammenlignet med dagens dieseldrevne varebiler, sier Per Ragnar Johansen i pressemeldingen.

Han er direktør for Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

Fakta Mercedes-Benz eVito:

Rekkevidde: 150 km (WLTP)
Nyttelast : 1000 kg
Lastvolum: 6,6 m3
Akselavstand: 5140 mm/5370 mm
Motoreffekt: 84 kW
Dreiemoment: 300 Nm
Batteri: 41,4 kWh
Nyttelast: Ca 1000 kg, avhengig av variant
Hengervekt: Hengerfeste ikke mulig