Evnen til å håndtere trafikale hendelser og beredskap vektlegges sammen med pris når Statens vegvesen inviterer til konkurranse om drift av 400 km riksvei i og rundt Oslo.
Den nye veidriftskontrakten for området Oslo-Gardermoen gjelder i fem år, fra 1. september 2026 fram til 2031, med mulighet for inntil tre års forlengelse. Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Ny utlysning
Kontrakten omfatter alle riksveiene i Oslo, samt E6 og E16 til Gardermoen, rv. 159 til Lillestrøm, rv. 226 og rv. 22 fra Hvam til Fetsund. Totalt omfatter kontrakten drift og vedlikehold av ca. 400 kilometer riksvei, hvorav ca. 116 kilometer er gang- og sykkelvei.
Kontrakten ble opprinnelig kunngjort i oktober. Grunnet en feil i konkurransegrunnlaget, som ikke kunne rettes på annen måte, ble Statens vegvesen dessverre nødt til å avlyse konkurransen. Statens vegvesen har derfor kunngjort konkurransen på nytt, med 19. desember som frist for å levere forespørsel om deltakelse i konkurransen.
Krevende kontraktsområde
Veinettet i kontraktsområdet har svært tett trafikk og består i hovedsak av flerfeltsveier som stiller høye krav til framkommelighet og trafikkavvikling. Enkelte strekninger har over 100 000 kjøretøy i snitt pr. døgn.
Kontrakten består også av bygater slik som Dronning Eufemias gate og Ring 1, med blant annet høy konsentrasjon av veiobjekter samt omfattende grøntanlegg som skal driftes. Gang- og sykkelveinett som også har mange trafikanter, krever høy kvalitet i driften.
– Det er viktig at gang- og sykkelarealene er i god stand så befolkningen velger å gå og sykle framfor å kjøre bil, i tråd med nasjonale føringer, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Eirin Torgersen.
Mer enn bare pris
Tidligere ble veidriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbød lavest pris. De siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesprosedyrer, der også andre kriterier enn pris teller med. Det gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører før det blir klart hvem som vinner konkurransen.
Omfattende prosess
Konkurransen om veidriftskontrakten for E6 Oslo-Gardermoen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene levere forespørsel om deltakelse i konkurransen innen 19. desember for å bli med.
Se hele kunngjøringen i doffin.no
Entreprenørene som kvalifiseres, inviteres til å levere et første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre entreprenører til forhandlinger.
Statens vegvesen tar sikte på å undertegne kontrakt med vinneren av konkurransen i uke 16-17 i 2026.

