Annonse
Annonse

Gjennomslag i Drotningsviktunnelen

Etter to år, rundt 1000 salver og nesten 250 000 arbeidstimer, var det forrige uke endelig gjennomslag i den lengste veitunnelen på Sotrasambandet.

Ettersom tunnelen ligger på Bergenssiden, fikk byrådsleder i Bergen, Christine B. Meyer, æren av å fyre av gjennomslagssalven. På trygg avstand fikk hun trykke på knappen sammen med bergsprengingsleder Andreas Hagen Hella.

Annonse

Snart fullt gjennomslag i alle fire veitunneler

Prosjektsjef for Sotrasambandet, Lene Sælen Rivenes, forteller at prosjektet nå nærmer seg fullt gjennomslag i alle fire veitunneler. Hun er godt fornøyd med å «huke av» gjennomslag i enda en veitunnel på OPS-prosjektet, ifølge en pressemelding fra Statens vegvesen.

– Gjennomslaget i Drotningsviktunnelen er ekstra stas, siden det er den lengste tunnelen vi bygger. Etter to år med krevende arbeid gjennom komplekst terreng og tett på dagens riksvei, har vi nå gjennomslag i begge løp. Dette er et resultat av solid innsats fra alle involverte, sier Rivenes.

Dette synet vil møte bilistene på vei vestover på den nye riksveien: Drotningsviktunnelen kommer ut fra fjellet og rett ut på Nye Sotrabru. Tunnelen er hovedsakelig drevet fra Storavatnet og vestover, med unntak av 50 meter som er drevet fra Drotningsviksiden. Gjennomslaget ligger ca. 50 meter inn i tunnelen fra portalen på bildet. (Foto: Bjarte Ågotnes Olsen, Statens vegvesen)
Dette synet vil møte bilistene på vei vestover på den nye riksveien: Drotningsviktunnelen kommer ut fra fjellet og rett ut på Nye Sotrabru. Tunnelen er hovedsakelig drevet fra Storavatnet og vestover, med unntak av 50 meter som er drevet fra Drotningsviksiden. Gjennomslaget ligger ca. 50 meter inn i tunnelen fra portalen på bildet. (Foto: Bjarte Ågotnes Olsen, Statens vegvesen)

Under en steinrøys

Prosjektsjefen bedyrer at det er hull gjennom fjellet, selv om man ikke kan se det med det blotte øye ennå.

– Gjennomslag har vi, selv om det akkurat nå ser ut som en steinrøys. Her ligger vi så tett på viadukten ut til Sotrabrua og tårnene at salvene er små, og gjennomslaget ligger skjult under steinrøysa for å beskytte utløpet av tunnelen. Om noen dager, når sprengsteinen er fraktet ut, kan vi endelig se lys i begge ender i begge løp i tunnelen.

Den lengste og mest komplekse tunnelen

Drotningsviktunnelen er den lengste og mest komplekse veitunnelen i prosjektet. Tunnelen går fra Storavatnet i Bergen og munner ut i Drotningsvik, hvor riksveien fortsetter ut på Nye Sotrabru. Første salve gikk 2. november 2023. Tunnelen har to ramper for av- og påkjøring til og fra Drotningsvik. Rampene er til sammen cirka 1,2 kilometer.

Prosjektdirektør i Sotra Link Construction, Pedro Rodriguez, takker både naboer og trafikanter for tålmodighet og samarbeid.

– Vi er stolte over innsatsen til tunnelteamet i Sotra Link Construction, som har vist stor evne til å finne løsninger i møte med krevende grunnforhold. Samtidig vil vi rette en stor takk til naboer, trafikanter og næringsliv i området for tålmodighet og godt samarbeid underveis, sier Rodriguez.

Mulighet for toveistrafikk i ett av løpene

Når tunnelen åpner, vil det være mulig å sette toveistrafikk i ett av løpene dersom det oppstår en hendelse i det andre. Denne fleksibiliteten vil bidra til bedre fremkommelighet og redusert risiko for stans på riksvei 555, som er sterkt trafikkert.

Mye utstyr skal inn

Nå starter arbeidet med å innrede tunnelen. Blant annet skal strøm, vannledning og system for overvann på plass, og etter hvert skal prefabrikkerte betongelementer monteres langs tunnelveggene. Siste del av jobben er installering av belysning, vifter, utstyr til brannslokking og sikkerhetssystemene i tunnelen. Deretter venter omfattende tester før tunnelen kan bli godkjent og åpne for trafikk sammen med resten av prosjektet.

Fakta om tunnelen:

  • 1950 meter lang
  • To løp, med to kjørefelt i hver retning
  • Arbeidet er utført av Sotra Link Construction
  • To ramper for av- og påkjøring til og fra Drotningsvik (til sammen ca. 1,2 km)
  • Over 100 personer har arbeidet med tunnelen

Materialer og ressurser brukt:

  • 20 200 m³ sprøytebetong
  • 243 200 arbeidstimer
  • 1 155 000 kilo sprengstoff fordelt på 990 salver
  • 315 000 tennere
  • 31 900 sikringsbolter
  • 38 500 lastebillass med 550 000 m³ sprengt stein er kjørt ut av tunnelen

Annonse
Annonse

Les også

Annonse