Vestfold fylkeskommune og utbyggingsprosjektet ny fastlandsforbindelse til Færder inviterer til markedsdialog på Quality Hotel Tønsberg 30. oktober.
Ny fastlandsforbindelse er en del av Bypakke Tønsberg-regionen. Bypakke Tønsberg-regionen ble vedtatt av Stortinget i juni 2025, og finansiering av prosjektet er nå på plass.
Prosjektet ønsker derfor å informere om ny fastlandsforbindelse, inkludert planlagt fremdriftsplan og annen relevant informasjon. Det er også viktig for prosjektet å få innspill fra markedet på våre vurderinger rundt kontraktsstrategi, ifølge en melding fra byggherre.
Les mer om prosjektet og påmelding til markedsdialog her
Ny fastlandsforbindelse til Færder
Hensikten med prosjektet skal være å etablere en tryggere forbindelse til Færder kommune. Samtidig vil prosjektet gi redusert trafikk i Tønsberg sentrum og på Teie, forbedre forholdene for myke trafikanter i sentrumsområdene og på hovedaksene inn mot sentrum.
Den planlagte nye fastlandsforbindelsen er en hengebro med seilingshøyde på 40 meter, fire kjørefelt og gang- og sykkelvei.

Nytt veisystem
Delprosjektet ny fastlandsforbindelse omfatter også en strekning på om lag 5,75 km, med en tofelts tunnel på om lag 1,9 km under Teieskogen og hengebroa mellom Rambergåsen og Smørberg på om lag 600 meter.
Fra Smørberg går forbindelsen i en cirka én kilometer lang tunnel under Hogsnesåsen, med utløp i bunnen av Hogsnesbakken. Herfra følger den dagens Fv. 303 frem til påkobling på Fv. 300 Semslinna ved Jarlsberg travbane.
Kontraktsformer
Kommunedelplan med konsekvensutredning for prosjektet ble vedtatt i 2019, og reguleringsplanen ble vedtatt i kommunene Færder og Tønsberg 6. september 2023.
Ny fastlandsforbindelse til Færder er planlagt ferdigstilt i 2032/2033.
Hovedarbeidene er planlagt gjennomført som en stor totalentreprise, men før det tas en endelig beslutning på kontraktinndeling og kontraktsformer, ønsker prosjektet dialog med markedet.

Fakta Fastlandsforbindelse:
Det største delprosjektet i Bypakke Tønsberg-regionen.
Ny vei, cirka 6 kilometer, fra Smidsrødveien til Sem med mange rundkjøringer.
En 1,9 kilometer lang to-felts tunnel under Teieskogen.
Hengebro fra Ramberg til Smørberg
Tunnel fra Smørberg til bunnen av Hogsnesbakken.
Prisanslag: Cirka 5,2 milliarder kroner (2025-kroner)
Status for prosjektet: Reguleringsplanvedtak i 2023
Veieier/ansvar for prosjektet: Vestfold fylkeskommune