Laste? Trekke? Kjøre laaangt, eller på jævlig underlag? Bring it on. Vi har prøvekjørt siste generasjon Land Rover Discovery, i to forskjellige motor-versjoner, med og uten 3,5 tonns henger.
Land Rover Discovery er godt etablert som et solid alternativ for nyttebil-brukere i det øvre segmentet.
Den nyeste generasjonen som kom i 2017 gjør ikke skam på den tradisjonen, selv om Discovery 5 har fått et utvendig design og interør som plasserer nærmere den fetter Ranger Rover enn avtroppende Discovery 4.
Kan hende det designgrepet er et ledd i en strategi som leder fram mot den kommende, helt nye Land Rover Defender..?
Fire og seks sylindre
Den kommer i to motorvarianter. Jeg kjørte den først med den nyeste og mest overraskende motoren: En to liters firer med dobbel turbo.
Hæ?
To liters motor i en bil som kan drasse på opptil 6,5 tonns vogntogvekt?
Joda. Og det er slett ikke så galskap som det høres ut. Den har piff i massevis til hverdagsfrakting av folk, matpakke og gods, så lenge man ikke laster den til ripa og henger minigraveren, dieseltanken eller tonnevis med skuffer og tilter bakpå hver dag.
3,5 tonns henger
Jeg fikk også prøvd den med full 3,5 tonns hengerbelastning, med en minigraver hengende bak. Den trekker det også, men da er det mye giring og stressing på høyt turtall som foregår.
Biler i denne klassen har gjerne elektrisk utfellbart hengerfeste. Greit å trykke på en knapp, men strømkontakten har de gjemt godt på denne.
Den motoren prøvde jeg i en personbil-registrert syvseter med innredning i lyst skinn, lysår unna bilbruken vi snakker om i vår verden.
Denne, derimot… Her er skiltene grønne, forsetene sorte og baksetene erstattet av en gittervegg. Under panseret brummer en godlynt tre liters sekser som lyder navnet TDV6.
Noen flere hester og et betydelig høyere moment enn sin mer hektiske lillebror, spesielt på lave turtall. Forbruket er helt prima, rett over 0,8 på blandet kjøring. Med nøktern kjøring er det faktisk mulig å komme godt ned mot 0,7.
Jeg har kjørt pickuper med mindre motor, som bruker mer enn det.
Prisforskjell på 40 000
Skal man bare kjøre seg selv, guljakka, vernestøvlene, matboksen og andre småtterier kan man gjøre (vare)bilen ca 40 000 billigere Td4-motoren i stedet for TDV6. Men om man har for vane å utnytte den tillatte tilhengervekten på bilen er det ingenting å lure på: Da er det TDV6 som gjelder.
I løpet av en drøy uke kjørte jeg bilen oppunder 200 mil. Deriblant en rundtur fra Øst- til Vestlandet, med kryssing av fjellet over Haukeli og Filefjell. La det ikke være noen tvil: Dette er en fabelaktig god langturbil. Uansett hva som befinner seg under hjulene.
Varebil på grønne skilter står for øvrig for 80 prosent av Discovery-salget.
Plassen foran veggen er det ikke noe å si på, men det er heller ikke for mye av den. Jeg er rett under 190 cm, og hadde det akkurat bra nok med setet kjørt lengst mulig bak mot veggen.
Lasteromsdørk
Ombyggingen til varebil er gjort i Norge, hos Lafinto. Dørken i lasterommet er delt i to nivåer, med den høyeste delen bak.
Ikke all verden til problemer med «stykkgods» og småtterier. Men det blir fort litt klønete hvis man skal ha med seg noe større.
Her vil jeg anbefale importør, ombygger eller i det minste en nevenyttig bileier om å lage en ekstra dørk som holder det høyeste nivået helt fram til veggen. Så får man heller ha et «smuglerrom» under denne dørken, med atkomst fra sidedørene.
Det ville gitt et vesentlig mer bruksvennlig lasterom.