Ny sikkerhetsrute til hjullaster besto sprengningstesten

Siden Xplosafe begynte å levere sikkerhetsglass til anleggsmaskiner for om lag tre år siden, har de stadig utvidet sortimentet og lansert flere nyheter. Siste tilskudd er sikkerhetsglass til frontruter til hjullastere. (Video av sprengningstesten i saken)

Ting skjer raskt hos Xplosafe og når alle Kai’ene – Kai Børre Andersen, gründer, Kai Marius Klein, salgssjef, og Kai Henrik Andersen, far, – pluss daglig leder Espen Weldingh er samlet under samme tak, skjer tingene enda raskere. For å si det sånn – det er aldri kjedelig å komme på besøk til sikkerhetsglassprodusenten på Skui, litt vest for Sandvika.

Denne gangen er vi her for å se på en helt ny sikkerhetsrute som nettopp har gjennomgått sprengningstesten, og er klar for levering.

Annonse

Ruten som nå tilfredsstiller kravene til standarden EN 13124-2, som setter krav til eksplosjonsmotstand, er utviklet til bruk på hjullastere fra Volvo, fra L60 til L350, og Caterpillars modeller fra 930 til 988. Kai Børre Andersen forteller at de er i samtaler med flere andre maskinleverandører om å utvikle ruter også til deres modeller.

Sprengningstesten består i at tre kilo dynamitt sprenges tre meter fra ruta.

Standard EN 13124-2: Sikkerhetsglasset ble montert i en container, og så ble tre kilo dynamitt plassert tre meter fra ruta og fyrt av. (Foto: Njål Hagen)

Standard EN 13124-2: Sikkerhetsglasset ble montert i en container, og så ble tre kilo dynamitt plassert tre meter fra ruta og fyrt av. (Foto: Njål Hagen)

Les også: Utviklet sikkerhetsglass fra sykehussengen

Første i sitt slag

– Dette er første sikkerhetsrute til frontrute til bruk på hjullaster som tilfredsstiller kravene til standarden og som kan limes. Det er ingen andre som kan levere limte ruter som er sprengningssikre, sier Kai Børre Andersen.

– Det har tatt oss 2,5 år å utvikle ruta, og det skyldes rett og slett at vi har brukt lang tid til å finne rett produksjonsprosess for å kunne lage den 12 millimeter tykke polykarbonat-ruta i riktig kvalitet.

Andersen forteller at utfordringen er at frontruta på hjullastere er buet i flere retninger, og at den er limt. Vanlig prosess er å forme polykarbonatet etter at ruta er støpt, men denne metoden har ikke gitt riktig kvalitet, ifølge Andersen.

– Vi har nå fått laget en form, og så fylles flytende polykarbonat i denne. Dette gjør at ruta har samme tykkelse på hele arealet, og den er minst like bra å se gjennom som en original glassrute. I tillegg får man en rute som ikke slipper gjennom UV-stråler og den støyisolerer bedre enn glass, sier Andersen.

De har også funnet frem til et lim som egner seg veldig godt.

– Limet vi bruker til frontrutene gjør at maskinen kan brukes allerede etter veldig kort tid, og gjør at det blir kort ståtid på maskinen i forbindelse med monteringen, sier Andersen.

Les også: Nyhet: Xplosafe med sprengsikker frontrute-nødutgang

Økt etterspørsel

Da vi besøkte Xplosafe første gangen for vel to år siden kunne de levere sikkerhetsglass til sju gravemaskinmodeller. I dag kan de levere sikkerhetsglass til alle ruter i en gravemaskinhytte til over 30 forskjellige maskinmodeller.

– Vi sier ja til alt, og med veldig kort beslutnings- og produksjonsprosess kan vi raskt levere det kundene etterspør, sier Andersen.

Flere byggherrer har også begynt å sette krav til at maskiner skal ha sikkerhetsglass for å beskytte føreren om det skulle ligge igjen forsagere i røysa etter en salve er skutt.

– Vi opplever stadig at entreprenører sier Xplosafe når de omtaler sikkerhetsglass. For oss er det en kvalitetserklæring, og noe vi setter veldig stor pris på, sier Andersen.

Polykarbonat er 300 ganger sterkere enn glass i samme tykkelse, og Xplosafe bruker 12 mm tykke plater i rutene. I tillegg legges det på en coating på begge sider for å hindre riper og som reduserer UV-stråler. (Foto: Njål Hagen)

Polykarbonat er 300 ganger sterkere enn glass i samme tykkelse, og Xplosafe bruker 12 mm tykke plater i rutene. I tillegg legges det på en coating på begge sider for å hindre riper og som reduserer UV-stråler. (Foto: Njål Hagen)