Norges beste lærebedrift skal kåres

Onsdag 22. januar skal Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) dele ut prisen for Årets lærebedrift 2024. Det skjer, som vanlig, under Arctic Entrepreneur-messa. Her kan du se de syv kandidatene som kjemper om den gjeve prisen.

Les også, fra i fjor: Årets lærebedrift: Hæhre Entreprenør

Det er i år åttende år på rad at MEF premierer en bedrift innenfor sine bransjer som i særlig grad har utmerket seg i sitt arbeid med oppfølging av lærlinger. Bakgrunnen for opprettelsen av prisen, var å bidra til å synliggjøre det viktige utdanningsarbeidet som gjøres av næringslivet året gjennom, samt å inspirere og motivere bransjen som helhet.

Annonse

– Gjøres mye riktig

Juryen som har fått den vanskelige oppgaven med å kåre en vinner blant de syv sterke kandidatene, består av representanter fra Norsk Arbeidsmandsforbund, MEF og OKAB. Juryleder er Tone C. Gulliksen, som også er leder for kompetanseavdelingen i MEF.

– Som alltid, er det et meget høyt nivå på de nominerte bedriftene. De syv kandidatene har blitt stemt fram i sine respektive regioner og fagavdelinger, i sterk konkurranse med svært mange andre dyktige lærebedrifter. Nåløyet for å bli nominert er med andre ord trangt, og vi i juryen har nok en gang en særdeles krevende jobb foran oss, sier Gulliksen.

– Dette betyr naturligvis også at det gjøres veldig mye riktig over hele landet når det gjelder arbeidet med og for lærlinger. Og lærlingene representerer jo fremtiden i denne bransjen vi er så glade i. Denne prisen er derfor noe vi i MEF setter veldig høyt. Den er viktig for bransjen om helhet, og vi håper den vil motivere bedriftene der ute til å fortsette det gode arbeidet.

Kandidatene

De syv nominerte bedriftene har alle blitt presentert her i Anleggsmaskinen tidligere: Her kan du lese en reportasje om hver enkelt kandidat:

Kriterier

Ifølge MEFs priskriterier er det hovedsakelig to måter en bedrift kan utmerke seg særlig positivt på:
1) Bedriften kan vise til høy gjennomføringsgrad for lærlinger og/eller lærekandidater som begynner i bedriften; en høy andel har bestått fagprøven eller kompetanseprøven.
2) Uavhengig av gjennomføringsgrad kan bedriften vise til at lærlinger og/eller lærekandidater har hatt en svært positiv utvikling når det gjelder mellommenneskelig ferdigheter og beherskelse av faget. Utviklingen hos lærling/lærekandidat skyldes i betydelig grad tett oppfølging fra bedriftens side.