Mesta har i løpet av de siste årene satt opp en million meter rekkverk langs norske veier.
Stadig tyngre biler og vogntog stiller større krav til rekkverket langs veiene. Og gammelt rekkverk som kanskje ser bra ut må skiftes ut for å sikre trafikantene.
– Nytt rekkverk redder liv, sier Irene Uldal Kåsa, prosjektleder for rekkverk i Mesta, i en pressemelding fra selskapet.
Reduserer skader
Rekkverk reduserer skadeomfanget fordi det skal hindre utforkjøring og «fange opp» kjøretøyet på en kontrollert måte. Ved ulykker bidrar rekkverk til at følgende av ulykken blir mindre enn den kunne blitt, ifølge Mesta.
– For Mesta er det viktig å holde oss oppdatert på det som skjer innen sikkerhet og utvikling innen veivedlikehold – også innen rekkverk. Vi ønsker å bidra for å trygge trafikantene på en best mulig måte, og arbeide slik at vi kan støtte offentlige oppdragsgivere i arbeidet med å nå null-visjonen, sier Oddmund Lefdal, konserndirektør for anlegg og spesialproduksjon i Mesta.
«Rå på rekkverk»
Maskinen borer ned i bakken på riksvei 4 mellom Oslo og Gjøvik. Ett av Mestas rekkverkslag er på jobb. Det er vinter og ganske lite tele, men det skal likevel bores dypt for at rekkverkstolpene skal være stødige nok.
Arbeidslaget på fire har god kontroll på arbeidsoppgavene. Internt i Mesta kaller de seg «rå på rekkverk», og jobber seg framover med en god del meter per dag. Varselskilt, lys og sikring rammer inn arbeidslaget. Men lufttrykket fra bilene og vogntogene som kjører forbi merkes likevel godt.
Irene Uldal Kåsa opplever daglig at bilistene har altfor høy fart forbi arbeidsstedene våre. Hun ber innstendig om at folk respekterer skiltene som er satt opp ved arbeidsstedene:
– Ta hensyn til folka som jobber langs veien. De jobber for å trygge turen din! sier hun.
Stadig nye krav
De gamle stabbesteinene langs veiene er for lengst fortid. I dag er rekkverk vitenskap, ifølge Mesta. Og vitenskapen blir stadig mer presis. Det gjør også rekkverk. Mestas rekkverkgjeng skifter jevnlig ut rekkverk som skal sikre trafikken langs norske veier. Vær og salt tærer på både rekkverk og fundament. Men det er flere årsaker til at Mestas rekkverkgjeng er ute på jobb for å skifte ut rekkverk.
Det mest vanlige er vedlikehold der årsaken til utskiftingen er alder, slitasje som rust og råtning, eller ulykker og påkjørsler som gjør at rekkverket er ødelagt eller svekket.
– Nytt rekkverk har også bedre kvalitet enn tidligere, sier Irene U. Kåsa og viser til at de nye kravene til rekkverk baserer seg på ny kunnskap om hvordan rekkverk skal bygges for å øke sikkerheten.
Over hele landet
Mesta har i mange arbeidslag som jobber med rekkverk spredt rundt over hele landet, og de jobber på oppdrag for fylkeskommunene og Statens vegvesen, samt kommuner, private og andre entreprenører.
Dette sier regelverket om hvorfor rekkverk settes opp:
• Forhindre påkjørsel av farlige faste sidehindre
• Forhindre utforkjøring ved høye og bratte vegskråninger, dype grøfter, vann o.l.
• Forhindre kollisjoner mellom møtende kjøretøyer
• Beskytte trafikanter og andre som befinner seg langs eller nær veien mot kjøretøyer på avveie
• Beskytte spesielle anlegg nær veien, for eksempel jernbane, drivstofftanker og lignende, mot kjøretøyer på avveie
• Forhindre skade på veikonstruksjoner, for eksempel broer, på grunn av kjøretøy på avveie
• Forhindre at kjøretøy på avveie faller ned på vei, jernbane eller elv som går under veien
Rekkverk skal fungere slik at det ved påkjørsel leder kjøretøyet langs rekkverket til kjøretøyet stopper, eller leder kjøretøyet tilbake til kjørebanen, men ikke lenger ut enn at det unngår å kollidere med møtende kjøretøyer.